Det nya arbetssättet vänder sig mot leverantörer av oljor och fetter som innehåller palmolja. Cloettas leverantörer måste senast 2017 kunna bevisa att de följer lokal lagstiftning och även kunna garantera att palmoljeplantagerna bedrivs på ett hållbart sätt.
Redan nästa år ska leverantörerna kunna uppvisa en 100-procentigt spårbar kedja tillbaka till aktuell kvarn och senast 2020 skall samma kedja vara spårbar hela vägen till plantaget.
Utökat samarbete
Samtidigt utökar företaget det nuvarande samarbetet med Round Table Sustainable Palm Oil (RSPO) när det gäller att skydda regnskogen från skövling.
– Med den nya policyn förbinder vi oss att arbeta på ett helt nytt sätt vad gäller oljor och fetter innehållande palmolja. Vi kommer att samarbeta med våra leverantörer för att säkerställa att de arbetar på ett sätt som är förenligt med vår nya policy. På så sätt säkerställer vi att Cloetta bidrar till bevarandet av regnskogen, säger Thomas Wiesgickl, miljö- och hållbarhetsdirektör på Cloetta, i en kommentar.
Greenpeace gläds
Östnytt har tidigare rapporterat om miljöorganisationen Greenpeace uppvaktning av Cloetta när det gäller företagets inköp av palmoljeprodukter.
Enligt organisationen är palmoljeproduktion idag den största orsaken till att bland annat Indonesiens regnskog skövlas och att djurarter som den sällsynta sumatratigern hotas av utrotning.
– Det är tydligt att vi är många som tar allvarligt på att chokladen vi äter inte bara ska vara god i smaken utan även mot tigrarna och framtida generationer som är beroende av vår förmåga att skydda regnskogarna. Jag är glad att Cloetta hörsammat detta, säger Annika Jacobson, chef för Greenpeace i Sverige, i en kommentar.
GreenPalm-certifikat
Sedan tidigare är all palmolja som köps av Cloetta täckt av ett så kallat GreenPalm-certifikat i enlighet med RSPO-standarden. Certifikatet innebär att företaget betalar betalar en premie till palmoljeproducenter som arbetar i enlighet med standarden.