Mats Hollander, informationsdirektör på Green Cargo, säger till Svenska Dagbladet att företaget ser över hela verksamheten.
Anledningen till att man tvingas spara är att många av Green Cargos kunder är pressade av konjunkturen och drar ned på transporterna. Större delen av Green Cargos försäljning kommer från skog- och stålindustrin, en bransch som har det tungt.
– Båda branscherna är pressade och vi ser inga tecken på att det ljusnar, säger Mats Hollander.
Bland annat kommer man att drastist minska antalet chefer och utvärdera användningen av lok och vagnar. Man siktar enligt tidningen också på att sälja eller skrota 120 av sina 450 lok.
Lastbilar konkurrerar
Det svåra läget för Green Cargo beror enligt Mats Hollander på konkurrensen från utländska lastbilsåkerier som kör i Sverige. Även de ökande banavgifterna som man betalar för att köra på det svenska järnvägsnätet är ett problem.
– Banavgifterna har fördubblats mellan 2009 och 2013 och de ska fortsätta höjas. De politiska signalerna är tydliga. Den förda politiken styr in godstrafiken mot utländska lastbilar och den gör det dyrare för sjöfart och tågtransporter, säger Mats Hollander till Svenska Dagbladet.