– Det här är ett regelkrav som nu gör att även sjötrafiken kommer ikapp de regler som har gällt på landsidan. Det är ganska rimligt att det ska vara den här typen av regler även för sjöfarten, säger Destination Gotlands vd Christer Bruzelius.
Inte dyrare för resenärer
När EU:s nya svaveldirektiv börjar gälla den 1 januari 2015 så innebär det att utsläppen av svavel från fartyg i Östersjön ska minska från dagens nivå på 1 procent till 0,1 procent.
Destination Gotland kommer att köra med en slags dieselolja kallad VRD, något som är dyrare än dagens tjockolja. Men kostnaden kommer inte att synas på biljettpriserna.
– Det är nya regelkrav som har kommit under vårt nuvarande avtal med Trafikverket. De merkostnader som uppstår kommer att hanteras inom det avtalet, säger Christer Bruzelius.
Viktigt att reglerna följs
Men frågan är hur många rederier som kommer att följa reglerna. Svavelkontrollerna av de flera tusen fartygen som rör sig i Östersjön varje dag är nästintill obefintliga.
– När man inför nya regler av den här typen så är det väldigt viktigt att de gäller för alla och att alla har samma utgångspunkt att följa reglerna. Självklart tycker jag att det ska vara ordentliga kontroller av det här, säger Bruzelius.
Framtidens bränsle
Flera stora rederier satsar också på färjor som drivs av flytande naturgas, LNG. Också Destination Gotland har beställt ett fartyg som ska tas i drift 2017 berättar Christer Bruzelius.
– Man löser svavelproblematiken , man minskar också mängden koldioxid som kommer ut. Så totalt sätt så är naturgas ett väldigt bra bränsle för framtidens fartyg.