Med gasol i lasten spårade tåget som Per Johansson körde ur.

Körde livsfarlig last på utdömt spår

Uppdaterad
Publicerad

Lokföraren Per Johanssons tåg spårade ur med gasol i lasten. Rälsen var känd för sin dåliga standard, men ändå gjordes inget åt den.

Per Johansson har kört sträckan många gånger och vet hur viktigt det är att köra sakta, betydligt långsammare än vad som är tillåtet. Men den 9 juni 2011 hjälpte inte ens det.

– Jag var på väg till Fagersta med en gasolvagn, hade väl kört några kilometer när det smällde till, säger Per Johansson.

SVT granskar järnvägen

Orsaken, vad var den?

– Jag kan inte se något annat än det att rälsen ligger otroligt dåligt där.

Samma sak konstaterar Trafikverket i sin utredning efter olyckan.

Utredaren åkte den aktuella sträckan, med exakt samma fordonskombination. Vid ett flertal tillfällen var stötar, slag och sidokrafter så höga att de befarade en ny urspårning.

”Resan var en obehaglig upplevelse”, skriver utredaren i rapporten.

”En olustig situation”

Per Johansson har hittat sina egna knep för att klara av att bemästra tåget på den trasiga banan.

– Det går inte att sitta ned, då ramlar man av stolen. Man får stå och fjädra med knäna, det har varit så illa att till och med brandsläckaren har lossnat när man åkt, säger han.

Trots att en mätning som gjordes i slutet av april, över en månad före olyckan påvisade ett 60-tal fel som överskred gränsvärdena tilläts trafiken fortgå.

– När det är farligt gods i lasten måste man ha marginaler, men här finns det inga marginaler, det är en olustig situation, säger Per Johansson.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet