8-åringarna Anna Ågehäll och Alma Akai Rosell på Norrköpings Montessoriskola har just lärt sig att programmera och bygger nu en raket med hjälp av koden. Foto: Mikael Wadström/SVT

Elever får testa programmering

Uppdaterad
Publicerad

Den här veckan ges alla skolelever i Norrköping chansen att testa på enklare programmering.

”Hour of Code” är ett samarbete mellan utbildningskontoret i Norrköpings kommun och CoderDojo Norrköping som går ut på att alla elever ska få känna på datakoderna som ligger bakom nästan allt det som vi dagligen kan göra med våra ”paddor”, datorer och mobiltelefoner.

– På bara en timme ska dom här 8-åringarna lära sig att programmera en robot så den kan bygga några enkla modeller av plastmuggar, säger Marcus Nygren från föreningen CoderDjojo i Norrköping, och sveper ut över klassen på Norrköpings Montessoriskola.

Några minuters inlärning

Och efter bara några minuters inlärning av pilsymboler i ett av våra vanligaste datorspråk, sätter eleverna igång.

I övningen i grupper om tre, där två är programmerare och den den tredje agerar robot, så har de flesta intuitivt fattat galoppen.

Alma Akai Rosell får sitta i korridoren medan hennes kompisar Maddoc Deniz och Anna Ågehäll skriver koden på ett papper som innebär att ”roboten” ska bygga en raket av plastmuggar.

”Lagom svårt”

Alma tittar bara kort på de konstiga krumelurerna på papperet och börjar bygga. Och inom en minut har ”roboten” lyft delarna på plats och raketen står där. Trion har tagit sina första steg som programmerare.

– Det var lite svårt med alla pilar upp och ner och svängpilar, men det var lagom svårt, säger Alma nöjt.

På frågan varför Norrköpings kommun satsar på projektet, svarar Lisa Thörne, utbildare Lärande IKT:

– Vi tycker det är jätteviktigt att barnen får lära sig den teknologi och den tid vi lever i, att dom får en förståelse för hur saker och ting fungerar och att dom förstår att det inte är magi att datorer och spel fungerar, utan att det ligger en mänsklig hand bakom.

Mer programmering i skolan

Målet med projektet är att programmering ska komma in i skolarbetet på en bredare front.

– Sådana här övningar använder vi i matten, de tränar elevernas logiska tänkande, men även deras fantasi. För även om eleverna ska bygga ett enklare spel så måste de utveckla berättelsen i spelet och då är vi inne på vanliga språk, svenska och engelska t ex, säger Liselotte Olsson, lärare i en av klasserna som deltog idag.

Men ser hon inga faror med att barnen blir ännu mer indragna i datorernas värld under skoltid?

– Nej, det gör jag inte. Inte om man tidsbegränsar det. Vi har 20 minuter i veckan där vi låter eleverna programmera egna spel. Det har dessutom resulterat i ett ännu större samarbete hemma, tror jag.

– Elever kommer till skolan och berättar att mamma och pappa nu har klarat nivå ett...eller två i deras spel.

Intresset växer

Och Magnus Nygren, som på lördagar tar emot programmeringssugna barn från 7 till 17 år på Visualiseringscenter, upplever hur trycket ökar.

– Vi är nu upp i ett 60-tal barn och ungdomar som kommer och vill ha vi ska lära dem ta nya, mer avancerade steg i sin programmering. Och intresset ökar. Snart är vi uppe över hundra, tror han.

Se och läs mer om detta senare här på webben och i våra nyhetssändningar i kväll.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.