Valresultatet har satt igång en intern debatt i partiet där många nu vill ompröva partiets mångåriga linje att förespråka mer skatt på bensinen som kan ha bidragit till att partiet gjorde sämre i från sig i valet än vad många bedömare förutspådde.
– Vi har diskuterat frågan i partistyrelsen, säger Karin Svensson Smith, partistyrelsens klimatansvariga, till DN.
Svensson bekräftar att bensinskatten diskuteras just för att ”det gick som det gick” i valet (partiet fick 6,8 procent).
Magnus Johansson, tungt MP-kommunalråd i Eskilstuna, anser att partiet nått vägs ände när det gäller skattehöjningar på koldioxid.
Absolut inte höja
– Man behöver absolut inte höja bensinskatten, säger han till DN.
Johansson tycker att MP kan ”ta initiativet och säga att vi inte behöver höja bensinskatten mer i Sverige”.
Karin Svensson Smith anser att partiet måste anpassa sin trafik- och klimatpolitik till de skillnader som finns mellan stad och landsbygd.
Har duckat
– Klimatpolitiken måste delas in i två olika handlingsplaner, eftersom förutsättningarna och problemen är så olika, säger hon till tidningen.
Svensson Smith anser att Miljöpartiet har ”duckat” för frågan att det är svårt att leva utan bil på landsbygden.
– Där är frågeställningen snarare hur vi får något annat än bensin att använda i bilen.