Trafikverkets trafikledningscentraler runt om i landet har till uppgift att planera trafiken och se till att den dagliga driften på järnvägen fungerar som den ska. De är ansvariga för att fel blir avhjälpta och att det är riskfritt längs spåren.
Omfattande brister
Men Transportstyrelsen har vid en revision av trafikledningen kunnat avslöja omfattande brister i säkerhetsorganisationen. Till exempel vet inte trafikledarna vart de ska vända sig om felaktigheter uppstår.
Dessutom känner inte trafikledarna till säkerhetsstyrningssystemen, vare sig vad de innehåller eller var de finns.
Det finns också kritik mot att tågledarna agerar helt olika.
– Om det uppstår en avvikelse i infrastrukturen, till exempel ett spårfel, agerar man olika, alltifrån att stoppa trafiken till att köra ett tåg till. Vi vill att alla i trafikledningen på Trafikverket hanterar sådana avvikelser på samma sätt, säger Claes Elgemyr, sektionschef på Transportstyrelsens väg- och järnvägsavdelning.
Trafiken stoppades inte
SVT kunde vid en tågurspårning i Huddinge i början av januari avslöja att trafikledningen i Stockholm redan 50 minuter innan fått larm om att något var fel på platsen. Föraren av ett X2000-tåg anropade centralen om ett fel på en växel men trots det valde trafikledaren att inte stoppa trafiken.
Ett posttåg som kom efter spårade sedan ur på platsen.