Svårt att få män till förskolejobb

Uppdaterad
Publicerad

I flera decennier har det talats om vikten att få in fler män i förskolan. Men fortfarande ligger andelen på bara fyra procent. Jakten på att få in fler män i förskolan har kantats av motgångar genom åren.

Förskolläraren Erik Stenkula försökte under fem års tid locka killar i åttonde klass i Norrköping att göra sin första Prao på förskola. Av ett hundratal elever var det två som nappade ett av åren. Efter de fem åren tröttnade han på sitt uppdrag.

– Det är svårt att visa några snabba resultat tycker jag, och till slut tar glöden slut, säger Erik Stenkula.

– Det har ju gjorts olika insatser, som positiv särbehandling och att kvotera in män på utbildningen. Men det har inte gett någon varaktig effekt på den här procentandelen, säger forskaren Mia Heikkilä vid Mälardalens högskola.

”Många har svårt att slappna av”

En kille som nu kämpar på med att sälja in yrket till killar är studenten Jacob Packalén Rosberg.

Han läser på förskollärarprogrammet på Linköpings universitet i Norrköping och är ofta ute och marknadsför utbildningen för gymnasieelever och för killar i synnerhet.

– Många har svårt att slappna av. Det finns en maskulin norm i gruppen som gör att killar har svårt att gå fram och visa ett genuint intresse, säger Jacob.

Tror du att du kan påverka snedfördelningen genom att vara ute och föreläsa?

– Ja, jag tror och hoppas det, säger Jacob.

”Svårt att ändra bilden”

Andelen killar på Linköpings universitets förskollärarprogram har legat runt 6 procent. På Mälardalens högskola är andelen i år 12 procent.

– Jag tror främst det handlar om att det är svårt att ändra bilden av att det är främst kvinnor som passar bäst att jobba i förskolan. Att ha den omvårdande rollen, men nu handlar mycket av arbetet i förskolan om pedagogik, säger Mia Heikkilä, som just nu jobbar med trögheten att värva män till förskolan.

Men det finns ändå visst hopp, säger hon, för erfarenheter visar åtminstone på en god metod, som dock är problematisk.

– Det är effektivt att låta män prova på och praktisera i förskolan. Det påverkar deras framtida val positivt. Samtidigt vet vi också att det främst har varit praktiserade män som begått sexuella övergrepp i förskolan. Det innebär ett dilemma, säger Heikkilä.

– Problemet kan hanteras med bra rutiner kring praktikanter som följs ordentligt, säger Mia Häikkilä

”Det handlar om individer”

Men som student tycker Jacob Packalén Rosberg att det också är konstigt att frågan kring övergrepp får ta så lite plats under utbildningen.

Där skulle ett bättre förhållningssätt kunna grundläggas, menar han.

– Där det är viktigt att peka på att det handlar om individer och inte ett helt kön. Det är viktigt att alla i verksamheten stöttar varandra i det. Det kan hanteras bättre än det görs idag, tycker Jacob.

”De här skandalerna skrämmer männen”

Programansvarig för förskollärarprogrammet vid Linköpings universitet är Karin Stolpe. Hon tycker att det förs en levande diskussion kring ämnet inom lärarkollegiet, men har inte upplevt att frågan om övergrepp är så stor bland studenterna.

– Det finns alltid ett behov av mer kring allt innehåll i utbildningen, och någonstans måste vi dra gränsen, säger Stolpe.

– De här skandalerna skrämmer männen från förskolan, och föräldrar blir också rädda. Vi vill ju ha män i förskolan. Det är förskräckligt för det är ju en sån liten del av männen som någonsin skulle kunna göra något sådant här, avslutar Catrin Fjäll förskollärare i Eskilstuna.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.