Vättern ska locka dubbelt så många turister

Uppdaterad
Publicerad

Kommunerna kring Vättern hoppas att besöksnäringen ska växa. Turisterna ska lockas med en ny hemsida, en ny tidning och ett nytt bokningssystem. Målet är två miljoner besökare – dubbelt så många som i dag.

Varamobadet i Motala nämner nog de flesta som ett klassiskt turistmål vid Vättern – liksom Vadstena Gränna, Visingsö och Hjo. Nu ska de bli fler.

De elva kommunerna runt Vättern har samarbetat tidigare, men nu vill man att turisterna ska se Vättern som en förenande länk.

Och lösningen finns i ett gemensamt bokningssystem.

– Vi har tänkt ur turistens perspektiv, alltså hur man letar. Därför är det så viktigt att alla kommuner och Göta Kanal-bolag och annat är med i det här. För det är via de kanalerna man hittar. Och sedan att det är bokningsbart och lätt att trycka på knappen, alla tider på dygnet, säger Eva-Lena Frick, vd för Vätternrundan.

Tankar finns också på att anlägga en 34 mil lång bilfri cykelled runt Vättern. Inte för själva Vätternrundan – utan för turister och kringboende. Detta till en beräknad kostnad på 1,1 miljard kronor.

Är det ekonomiskt motiverat?

– Den här cykelvägen ska ju förhoppningsvis gå att använda större delen av året och kunna generera mer intäkter än vad vi ser idag. Tanken är ju självklart att det här ska kunna räknas hem på några års sikt, säger Lotta Karlsson, vd för Svecia Travels.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.