Det motsvarar en eller två elever i varje klass.
– Men vi ska komma ihåg att ur ett internationellt perspektiv är Sverige bäst i världen när det gäller arbetet mot mobbning. Vi har den lägsta förekomsten av den här typen av beteende, men det betyder inte att vi ska sitta still i båten utan vi måste fortsätta jobba med de här frågorna, säger Björn Johansson, mobbningsforskare vid Örebro universitet.
Skolinspektionen tar emot anmälningar om kränkande behandling som sker på skolan.
Under första halvåret i år fick myndigheten in 535 fall i hela landet av när en elev betett sig kränkande mot en annan elev. När det gäller kränkningar som inträffade på skånska skolor har 90 fall rapporterats in.
Dåliga på att arbeta förebyggande
Av dessa ledde ungefär hälften till att Skolinspektionen kritiserade skolorna. Det är nämligen skolorna och ytterst kommunen, eller en friskolas styrelse, som är ansvarig för att kränkningar rapporteras, utreds och åtgärdas.
– De flesta skolor jobbar väldigt aktivt mot mobbning och tar tag i problemen när de blir kända. Problemet är att det inte alltid blir känt. Det stora problemet är inte att vi inte kommer åt problemet, utan att det hela tiden kommer till nya fall, säger Björn Johansson.
Bristen som finns bland de svenska skolorna, enligt honom, är att de är för dåliga på att jobba förebyggande mot mobbning.
– Vi måste låta barnen komma till tals, vi måste alltid ta barnet på allvar. Det är alltid deras upplevelse som måste räknas, säger han.