Nyckelord slussas vidare efter besök på hemsidan

Nu ändrar Region Skåne sin webbsäkerhet efter larm

Uppdaterad
Publicerad

”Gilla”-knappar samlar information om besöket till servrar i USA. Informationen används sedan i reklamsyfte. Det visar en granskning som Dagens Nyheter gjort.

Uppgifterna om ett besök på hemsidan slussas vidare via så kallade delningsknappar, en funktion som gör det lätt att dela sidan på Facebook och Twitter.

Enligt DN heter företaget som loggar besök på regionens hemsida Addthis. Det är bara ett av flera olika företag som tjänar pengar på att kartlägga hur vi surfar, uppgifter som sedan används för att rikta reklam.

Använder nyckelord

I nätverkstrafiken mellan webbplatsen och det amerikanska företaget ingår detaljerad information om vad hemsidebesökaren läser om, i form av nyckelord. Dessa nyckelord används sedan tillsammans med ett unikt id-nummer som gör att företaget kan följa besökaren även på andra webbplatser. Till slut har företaget en tydlig bild av vem som sitter bakom datorn och dennes intressen.

Om man exempelvis besöker Centrum för sexuell hälsa vid Skånes universitetssjukhus skickas nyckelord som ”homosexualitet”, ”klamydia” och ”aids” till servern.

– Det är självklart att vi inte ska samla in information som inte bidrar till att förbättra sajten. Att detta skett är ett förbiseende från vår sida, svarar Magnus Heide, teknisk projektledare, i ett mejl till Sydsvenskan på onsdagen.

–  Vi är tacksamma för att DN uppmärksammat oss på detta. Vi har redan tagit bort funktionen från den sajt som nämns (Centrum för sexuell hälsa). Arbetet med övriga sajter pågår för fullt och beräknas vara avslutat under dagen, säger han till tidningen.

Hemsidan har även uppdaterats med information om webbkakor från Addthis, något som tidigare saknades.

Vanligt med spårningsfunktion

DN:s granskning visar att 86 procent av Sveriges kommuner och 53 procent av myndigheterna har någon form av spårningsfunktion på sina webbplatser.

– Man måste fråga sig varför kommuner och myndigheter ska använda de här knapparna. Jag tror inte de känner till vad som händer i bakgrunden. De är nog väldigt aningslösa, säger Anne-Marie Eklund-Löwinder, säkerhetschef på Internetstiftelsen i Sverige till DN.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.