De beräknade byggkostnaderna har skjutit i höjden, det förväntade EU-bidraget halveras och den tyska tillståndsprocessen drar ut på tiden.
Enligt de ursprungliga planerna skulle den 19 kilometer långa tunneln vara klar 2018. Men det som bara för något år sedan såg ut som klappat och klart har på kort tid förbytts i tvekan och skepsis. Den tyska miljöprövningen drar ut på tiden och i höstas meddelade det danska Finansministeriet att den tidigast kan vara klar 2026.
Enligt beräkningar som presenterades 2014 kommer förbindelsen att bli 8,9 miljarder danska kronor dyrare än de ursprungliga beräkningarna. Samtidigt har EU-kommissionen meddelat att man kommer att betala 4,4 miljarder danska kronor, vilket bara är hälften så mycket som förutsattes i de tidigare kalkylerna.
Nu börjar politikerna i det danska Folketinget tveka.
– Vi är tvungna att se verkligheten i vitögat. Det har blivit dyrare, och vi vet inte när bygget kommer igång. Det skapar en osäkerhet och vi är tvungna att säga att det kan vara så att vi kommer att släppa förbindelsen, säger Andreas Steenberg från det socialliberala partiet Radikale Venstre till Danmarks Radio.
Även Socialdemokraterna och Dansk Folkeparti har uttryckt försiktighet inför projektet innan man vet om ekonomin går ihop.