Nu ökar protesterna – inte minst från pendlarna. Grupperna på sociala medier blir bara fler och fler, vissa är bara upprörda, andra syftar till att hjälpa varandra när kontrollerna väl införs,
– Det är ett stort problem för mig och många andra pendlare. Jag hoppas att man snart hittar andra lösningar än de nuvarande. Det här drabbar hela Öresundsregionen. Alla pendlare, alla som åker till Kastrups flygplats. De som ska till Tivoli och de danskar som bara vill ta en nöjestur till Malmö, säger Michael Randropp.
”Bekymrad”
Han är engagerad i den danska föreningen Pedlerklubben Kystbanen som jobbar för att förbättra för pendlare på sträckan Helsingör–Malmö. För två veckor sedan startade han dessutom en Facebooksida, där pendlare kan ta hjälp av varandra där ID-kontrollerna införs den 4 januari.
– Jag oroar mig för att många väljer bort tåget och i stället tar bilen. Vissa tycker nog att man inte ska arbeta på andra sidan sundet utan i det land där man bor. Det är ett bakslag för Öresundsregionen.
15 miljoner per månad
Region Skåne är kritiska till de kostnader ID-kontrollerna medför, där notan för Skånetrafiken beräknas landa på 15 miljoner kronor i månaden. Man kräver att det är staten som ska betala, för att det inte ska slå mot de skånska skattebetalarna.
I morse kom det ytterligare ett ekonomiskt besked. nu införs också sanktionsavgift mot de transportörer som inte genomför ID-kontrollerna gott nog.
– Transportörer ska kunna visa att man har genomfört ID-kontroll och kan man inte det på ett tillräckligt bra sätt som polisen bedömer. Då har man möjlighet att döma en sanktionsavgift på 50.000 kronor per transporttillfälle, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).
”Oacceptabelt”
– Jag är överraskad. Vi har ännu inte sett föreskrifterna och vet inte vad vi ska göra. Samtidigt blir vi bötfällda. Jag hade inte i mina vildaste fantasier föreställt mig det. Det är helt oacceptabelt, säger Henrik Rørbæck som är vd på HH-Ferries.
Men hos Skånetrafiken väckte morgonens beskeden om sanktionsavgift ingen större förvåning.
– Vi vet ju om att detta har funnits med i förslaget som har diskuterats. Nu är det klubbat och planerar verksamheten så att vi inte blir föremål för några sanktioner, säger Magnus Andersson, affärsområdeschef tåg.