Hedda, Fanny, André, Jina och Vera. Gymnasieelever som misstänker att det går troll i betygen.

Eleverna misstror betygssystemet

Uppdaterad
Publicerad

Elever på S:Petri gymnasiet misstänker Malmös gymnasieskolor tolkar kraven för den nya betygsskalan helt olika. För att pröva sin tes ska de be svensklärare från samtliga skolor rätta en och samma uppsats.

Hedda, Fanny, André, Jina och Vera . Alla går de i 2:an på samhällsprogrammet. Steget från nian var omtumlande. De var första gymnasiekullen som fick den nya sortens betyg

– Vi fick de gymnasieförberedelser alla andra nior fått tidigare, men vi hade nog behövt förbereda oss mer på de nya kraven, säger Hedda Kirkegaard.

Nu börjar eleverna förstå vad S:t Petri skolan kräver. Samtidigt misstänker de att kraven inte är samma överallt.

– Vi har ju kompisar på andra skolor och när vi jämför kunskaper och betyg, så är det skillnad på skolorna, säger André Erlandsson.

De fem eleverna har nu startat ett upprop mot skillnader i betygssättning och deras oro backas upp av lärarna

– När det gäller bedömningarna har vi inte hunnit prata oss samman med lärare från andra skolor. Något som krävs för att vi ska göra likadant.

Eleverna anser att betygskriterierna är fyllda av värdeord som ger stort utrymme för tolkning. När det står att eleven ska kunna ämnet, översiktligt, utförligt, eller kunna redogöra nyanserat, kan lärarna tolka detta på väldigt olika sätt, menar eleverna.

För att testa sin tes erbjuder eleverna lärare från flera malmögymnasier att rätta en och samma uppsats.

– När vi får tillbaka dem ska vi se om lärarna gör olika bedömingar, säger André Erlandsson.

Och när uppsatsen är rättad och granskad tar eleverna nästa steg

– Vår mål är att visa resultatet för politiker för att visa att det behövs tydligare betygskriterier, säger Hedda Kirkegaard.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.