Foto: eon

Fortfarande tusentals strömlösa

Uppdaterad
Publicerad

Vid 19:30-tiden på måndagen var drygt 11 000 av Eons kunder i Sydsverige strömlösa. Då hade reparationsarbetet pågått hela dagen.

500 montörer och tre helikoptrar har varit  igång i södra Sverige, men enligt prognos kan vissa av Eons kunder i värsta fall få vänta i upp till två-tre dygn innan strömmen är tillbaka.

-Det kan ta betydande tid att återställa detta, säger Jim Dahlbom, Eons anläggningschef i norra Skåne, med anledning av att träd har blåst omkull och dragit med sig luftledningar, brutit stolpar och slagit sönder anläggningar.

Ovädret Gorm

Kraftringen rapporterade vid midnatt att 6.600 av deras kunder saknade ström fortfarande är 1840 av deras kunder utan el. Öresundskraft uppger att omkring 1200 av 1300 kunder nu åter har ström.

Öppnar informationskontor

Eftersom reparationsarbetet kan bli utdraget öppnar E.ON fem informationskontor för att informera och stötta de kunder som fortfarande är strömlösa.

  • Färjestaden, Räddningsverkets brandstation, kl. 16:00
  • Jämjö, Församlingshemmet, kl. 16:00
  • Tingsryd, Medborgarhuset, kl. 17:30
  • Broby, Församlingshemmet kl. 16:30
  • Svalöv, Kågeröds Bollklubb klubbhus, kl. 17:30

Kontoren kommer att hålla öppet till 20:00 ikväll och öppnar imorgon igen 07:00

Jobbar när det är ljus

Det stora arbetet med att koppla på strömmen igen inleddes vid klockan 7 på måndagsmorgonen. Tidigare än så var det inte meningsfullt att ha mycket folk ute på grund av ovädret, enligt Torbjörn Larsson på Eon elnät.

I Skåne är det de norra delarna som är värst drabbade, framförallt Kristianstad och Östra Göinge.

– Vi räknar med att de flesta ska ha fått tillbaka strömmen under dagen, men det kommer att finnas kunder som får vänta både en och två dagar, säger Torbjörn Larsson.

Ersättning efter tolv timmar

Kunder som har varit utan ström i minst tolv timmar har rätt till ersättning. Om det anses vara för farligt för montörerna att gå ut i skogen räknas den tiden bort. Fast Eon brukar betala från den stund som strömmen försvunnit.

– Historiskt har vi alltid gjort det, men vi tar nytt beslut vid varje unikt tillfälle, säger Jakob Holmström, presschef på Eon.

Ersättningen vid minst tolv timmars avbrott uppgår till 12,5 procent av den beräknade årliga elnätskostnaden, eller lägst två procent av prisbasbeloppet, det vill säga närmare tusen kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ovädret Gorm

Mer i ämnet