Färdtjänsten i Lund kan få resegaranti

Uppdaterad
Publicerad

Efter flera brister med försenade bilar och lång väntetid vill Lunds kommun ge färdtjänstresenärerna kompensation.

Lunds kommun har ett avtal med Sverigetaxi som ska sköta färdjänsten i kommunen, enligt avtalet som gäller till september 2017. Men det har varit många brister i servicen och sedan sommaren 2014 har kommunen dömt ut viten till taxibolaget. Trots att olika åtgärder införts för att komma tillrätta med problemet har det inte blivit bättre. Därför inför kommunen nu en resegaranti.

– Många resenärer har drabbats hårt av lång väntan, oro och ovisshet när färdtjänstbilen inte kommer. Det minsta man kan begära då som resenär är att kunna få rimlig ersättning och kompensation för uteblivna resor, men tyvärr har inte heller detta fungerat fullt ut. Därför tycker vi att kommunen nu måste gå in och ge en resegaranti till färdtjänstresenärerna, säger Emma Berginger (MP), ordförande i tekniska nämnden i ett pressmeddelande.

Kommunen ersätter

Enligt förslaget får den som reser med färdtjänst rätt att beställa en bil från ett annat taxibolag om den beställda resan försenas med mer än 30 minuter. Kostnaden ersätter kommunen i efterhand. Resegarantin ses som en akut åtgärd som föreslås pågå under avtalsperioden med Sverigetaxi och beräknas finansieras med de viten som kommunen krävt av bolaget.

– Egentligen borde vi inte behöva gå in och göra extra åtgärder på detta sätt. Den kvalitet som vi har avtalat med taxibolaget Sverigetaxi borde de leverera. Vi tycker också att ersättning till brukarna egentligen är något som Sverigetaxi borde stå för, men nu känner vi att vi i första hand måste prioritera färdtjänstresenärerna, säger Lena Fällström (S), vice ordförande i tekniska nämnden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.