Studenter på Lunds universitet. Foto: Moa Ferm /SVT

Kårordförande: ”Dick Harrison svingar vilt och brett”

Uppdaterad
Publicerad

Inte ha lägre krav – men examineras på rätt grunder. Det vill studenterna ha, säger Cecilia Skoug, ordförande i Lunds Universitets studentkårer, som ett svar på Dick Harrisons debattartikel.

Studentkåren är en av måltavlorna för historieprofessorn. Dick Harrison anser att kåren har för mycket makt och att den makten måste brytas.

– Han svingar rätt vilt och brett, säger Cecilia Skoug.

– Vi vill inte uttala oss om enskilda studentärenden, men vi kan inte se att det är kåren som är problemet. Tvärtom. Är det några som vill ha krav och hög kvalitet på utbildningen så är det ju studenterna.

Cecilia Skoug säger att det studentkåren jobbar med är att studenterna ska examineras efter den fastlagda kursplanen. Det är det juridiskt bindande dokumentet som utbildaren har att rätta sig efter.

”Mer medvetna och mer vana vid att ställa krav”

Det är kursplanen som ska se till att lärare och studenter är överens om vilka kunskapskrav som gäller.

– Sen har vi ett samhälle där vi är mer medvetna och mer vana vid att ställa krav. Det gäller också dagens studenter, säger hon.

– Men jag tycker det är fel att uttrycka det som att folk är mer lättkränkta. Och om det är någon student som upplever sig som exempelvis särbehandlad av någon lärare så tar vi i studentkåren upp ärendet med institutionen.

Cecilia Skoug håller inte med Dick Harrison om hans analys av universitetsvärlden. Däremot välkomnar hon debatten.

– Det är alltid bra att det blir en debatt om utbildningarnas kvalitet, säger hon.

– Det vi från kåren vill diskutera är kvalitet utifrån andra perspektiv. Till exempel hur mycket resurser som tillförs. Men universitetet ska vara en fri akademi som tillåter fritt tänkande. Det är bra med åsiktsfrihet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.