Jossi Orvoën, 18, måste enligt Skånetrafiken köpa ett eget busskort till sin halvårsgamla dotter. Foto: Privat/ Skånetrafiken

Måste köpa busskort till sin sex månader gamla dotter

Uppdaterad
Publicerad

Jossi Orvoën, 18, tar med sig sin sex månader gamla dotter till skolan, eftersom hon är för liten för att skrivas in på förskola. Men nu kan det blir dyrt – Skånetrafiken kräver nämligen att dottern ska ha ett eget månadskort.

Jossi Orvoën i Sjöbo är ensamstående mamma. Dessutom är hon ung förälder, hon fyller snart 19, och tar hand om sin sex månader gamla dotter samtidigt som hon vill avsluta sina gymnasiestudier.

Men dottern är för liten för att skrivas in på förskola, så Jossi tar med henne till sin skola i Ystad. Något som fungerat bra. Om det inte var för att Skånetrafiken nu kräver att även dottern har ett busskort – något som skulle bli dyrt för hennes mamma.

– Det har inte varit något problem att ta med min dotter tidigare, men nu är det en busschaufför som flera gånger sagt åt mig och som nu sa ”barn får inte åka med barn” och att jag var tvungen att lösa en barnbiljett för min dotter som ligger i vagn, säger Jossi Orvoën som reagerade på uttalandet.

– Jag är inte ett barn, jag är 18 år och lika myndig som honom. Jag har en egen lägenhet, jag tar hand om min dotter. Vuxna får ta med sig två barn men jag får inte åka gratis med mitt barn, säger hon.

”Billigaste köpa ett månadskort åt dottern”

Det är här problemet uppstår. Barnbiljetten gäller för personer mellan sju och 20 år, där artonåriga Jossi går in.

Jossi Orvoën tog kontakt med Skånetrafiken som svarade henne att det stämmer.

– De sa att det billigaste för mig hade blivit att varje månad köpa ett månadskort på över tusen kronor till min dotter.

Enligt Skånetrafikens pressjour är priset på månadskortet som Jossi Orvoën skulle behöva betala är 795 kronor.

– Jag förstår att personer under 20 inte får ta med andra personer i samma ålder. Det skulle vara en annan sak om jag åkte med min kompis men det är min dotter, hon är bebis och jag är lika myndig som vem som helst annars över 18, det borde gälla samma sak som för en förälder som är över 20 år, säger Jossi Orvoën.

Hon säger att ekonomin som student redan är ansträngd och menar att Skånetrafiken skulle kunna ha ett särskilt studentkort för personer med barn, eller en regel om att man alltid får ha med sina egna barn, oavsett förälderns ålder.

”Stelbenta regler

Mats Olsson på Skånetrafilkens pressjour säger på fredagen att han måste titta på frågan innan han kan svara. Han menar att en förändring är en fråga för Region Skånes politiker.

– Vi har regler för hur man ska betala eller inte betala. Tycker man inte att det är okej måste man göra en skrivelse till Skånetrafiken och begära att det lyfts upp i kollektivtrafiknämnden. Det fungerar så här att vi har våra resevillkor. Det tas beslut om dem i kollektivtrafiknämnden i Skåne. Utifrån det sätter man ett prissystem, säger han.

På lördagen blir SVT Nyheter Skåne kontaktade av Ulrika Mebius, informationschef för Skånetrafiken. Enligt Mebius kan Skånetrafiken inte göra något undantag från reglerna för att underlätta livet för Jossi Orvoën.

– Ibland kan reglerna upplevas som stelbenta. Men det är de regler vi har. Gör vi undantag för den här tjejen, dyker det upp andra som också vill att vi ska göra undantag för dem, säger Ulrika Mebius.

Politiker vill ändra reglerna

Men Folkpartiet reagerar starkt mot biljettreglerna.

– Situationen som uppstått är helt orimlig och måste självklart åtgärdas, säger Cristina Glad (FP), andra vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Folkpartiet tänker föreslå att Skånetrafiken får i uppdrag att ta fram ett ”rättvist biljettalternativ” för föräldrar under 20 år.

– En förälders ålder ska inte påverka biljettpriset. Kollektivtrafiken ska vara tillgänglig för alla skåningar oavsett livssituation på ett rättvist sätt, säger Cristina Glad (FP).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.