Black Friday, eller svarta fredagen, är ett amerikanskt fenomen som nu tagit sig in i Norden. Det är USA:s viktigaste shopping- och readag som infaller dagen efter Thanksgiving (sista torsdagen i november).
Det är också startskottet för julhandeln och passar väl in att infalla dagen efter tacksägelsehögtiden då många har ledigt från arbete under klämdagen.
På Emporias varuhus pågår förberedelserna för fullt. Butiker bokar upp extrapersonal i mängder och juldekorationer hängs upp.
– Vi förbereder arrangemangen, klär granen som kommer att avtäckas på söndag och mycket annat. Jultiden är den viktigaste tiden för handeln, överallt tar man in extrapersonal och vi måste givetvis också vara förberedda på att det kommer bli fullt upp i december, säger Frederik Ekelund, centermanager för Emporia
Namnet Black Friday kommer från att röda siffror (negativ försäljning) kan förvandlas till svarta (positiv försäljning) över en dag. Fenomenet härstammar från Philadelphia i början på 1960-talet.
Succé för nordisk näthandel
Få hade hört talas om shoppingdagen förr men 2013 tog den hela Norden med storm. Näthandelns försäljning ökade med hundra procent från en vanlig fredag. I Norge ökade försäljningen med 143 procent och i Finland med hela 258 procent.
Sedan dess har succén fortsatt och i år väntas ännu högre siffror.
– Förra året hade vi kö utanför många av våra varuhus och försäljningen ökade med 107 procent jämfört med året innan. Black Friday blev därmed vår näst största handelsdag under året. Allt talar egentligen för att det blir ännu större i år. Vi räknar med nära en miljon kundbesök och nytt försäljningsrekord på fredag, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten i ett pressmeddelande.
Många nätbutiker öppnar för Black Friday-priser redan 00.00, natten mot fredag.
– Vi räknar med stor köpfest och en flygande start på årets julhandel, säger Niclas Eriksson.
– Black Friday är här för att stanna, det har blivit en jätegrej som alla kör, alla stora och tunga varumärken, säger Frederik Ekelund.
Motvikt mot köpandet
En ökad handel innebär ökat tryck på miljön anser nätverket En Köpfri Dag.
De vill därför införa en handelsfri lördag dagen efter Black Friday, som en motvikt.
– Det är hög tid att gå från tanke till handling. Om vi köper mindre kan vi klara miljömålen, vi får mer tid till livets alla gratisnöjen och färre pressas att skuldsätta sig. Låt En köpfri dag vara startskottet för en ny livsstil med frivillig enkelhet. Det säger Patrik Olsson, nationalekonom och talesperson för En köpfri dag.
– Slogan: Köp mindre – Lev mer, avslutar han.
Julhandeln öppnar för jobb
Det ökade trycket på marknaden gör att fler arbetare behövs. Mer än hälften av butikerna tar under julen in extra personal.
– Julhandeln skapar jobb, tillväxt och ger skatteintäkter. I dagarna ger julhandeln tusentals ungdomar chansen att ta det så viktgia steget ut på arbetsmarknaden, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.
Närmare bestämt 16 000 jobb som genereras av julhandeln varav cirka 2 080 av dessa är på varuhus och affärer runtom i Skåne enligt Svensk Handel.