Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) gör en jämförelse mellan tunnebanan i Stockholm och Pågatågen i Skåne. Hon skickar själv en bild till SVT Nyheter Skåne för att illustrera detta.

Så reagerar Skåne på spårvägsplanerna

Uppdaterad
Publicerad

Under måndagen inleddes förhandlingar om spårvagnssatsningar i Malmö, Lund och Helsingborg. Det som kom fram skapade blandad stämning bland kommunpolitikerna.

SVT Nyheter har gjort en rundringning och samlat ihop kommentarer kring de nya uppgifterna från den så kallade Sverigeförhandlingen. Så här låter reaktionerna runt om i Skåne.

Region Skåne

Thomas Hansson (MP), ordförande i den skånska regionala utvecklingsnämnden säger att statens delfinansiering av spårvagnar i kommunerna är en glädjande nyhet.

– Det är ett framsteg men det är knepigt att man inte har med projekt som går över kommungränserna, men där man gjort undantag för Stockholms tunnelbana.

En av de viktigaste projekten som enligt Thomas Hansson saknas är dubbelspåret norr och söder om Helsingborg.

Lund

Budet innehåller enligt kommunstyrelsens ordförande Anders Almgren (S) inga siffror men däremot ytterst noggranna beskrivningar av de olika delarna i projekten.

– Det är som skolans luckskrivningar där man ska fylla i en siffra. Men om staten är svävande när det gäller summorna så kan vi i kommunerna vara desto tydligare, vårt mål är ju att nå 50 procents finansiering av spårvägen istället för de 40 som erbjudits hittills.

Anders Almgren säger att om Lund nu fått ett positivt besked om spårvagnarna så är andra skånska kommuner inte lika glada när de får nej när det gäller flera järnvägsprojekt.

– Vi delar deras besvikelse, speciellt nu när de lyft in Östra Länken för biltrafiken i Stockholm.

Malmö

Malmös kommunalråd Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) har blandade känslor inför det som presenterats idag.

– Jag välkomnar det statliga stödet för spårvagn i Malmö som kommer att driva stadsutvecklingen när det gäller bostäder i exempelvis Nyhamnen.

Men hon är inte lika glad för att man snävat in stödet till att gälla satsningar inom kommunerna.

– Malmös arbetsmarknadsregion sträcker sig utöver kommungränsen och exempelvis Lommabanan och Ystadsbanan skulle ge de stora volymerna när det gäller bostadsbyggande.

Hon jämför pågatågen med Stockholms tunnelbana som får stöd i Sverigeförhandlingen.

– När det gäller Stockholm så tänker man offensivt och knyter ihop nio kommuner med tre tunnelbanor, en spårvagn och vägprojektet Östra Länken.

Hon skickar själv en bild till SVT Nyheter Skåne för att illustrera detta.

– Men detta har man tänkt bort när det gäller Malmö. Här måste man på samma sätt tänka med omnejden, men man missar detta, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S).

Helsingborg

Utvecklingsdirektör Renée Mohlkert  är positiv till stödet för utveckling av cykeltrafiken och spårvagnssatsningen i Helsingborg

– Men detta är ju bara inledningen av förhandlingen.

Att detta inte innefattar dubbelspåren kring Helsingborg är inget som var förväntat.

– Detta kommer ju i höst i regeringens proposition om infrastrukturen.  Järnvägsatsningarna som Västkustbanan, Skånebanan och en fast förbindelse över Öresund är ännu viktigare för oss, säger Renée Mohlkert .

Nu väntas att kommuner och regioner i landet ska ha svarat på budet inom en månad. Därför bjuder regionstyrelsens ordförande Henrik Fritzon (S) in alla skånska kommuner till ett möte på fredag eftermiddag i Kristianstad

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.