Så ska tullverket komma åt smugglare

Uppdaterad
Publicerad

Tullverket satsar nu på ett helt nytt system för att komma åt smugglare och andra kriminella. Det bygger på att bilarnas registreringsskyltar läses av.

Registreringsskyltsavläsare kommer att placeras på Öresundsbron. Dessa kameror gör att tullen förvarnas om misstänkta fordon tio minuter innan fordonet kommer till tullstationen på Lernacken.

– Detta innebär framförallt att vi kommer kunna öka vår selekteringsförmåga. Vi kommer att kunna välja ut rätt objekt för kontroll. Här på Öresundsbron passerar det 18.000 fordon per dygn och vi kan inte ha ögon på alla. Kamerorna kommer att hjälpa oss i arbetet, säger Lars Bäckström, områdeschef på Tullverket.

Öka beslagen

Under nästa år kommer kamerorna att placeras ut runt om i Sverige.

– Kamerorna placeras på sex platser i Sverige och i den här delen av landet blir det här på Öresundsbron och i Helsingborg. Ett av våra mål är att öka våra beslag och få högre träffprocent och att vi ska undvika att störa den legala trafiken, säger Lars Bäckström.

”Ställa krav på systemet”

Arbetet med registreringen av bilarna har varit en het potatis för tullen, men tror sig ha funnit en lösning så att oskyldiga inte registreras.

– Vi kommer att ställa krav på det här systemet att det ska vara utformat så att det är i realtid och att det stäms av mot en underrättelseuppgift och sedan raderas uppgiften. Den kommer inte att lagras, säger Lars Bäckström, områdeschef på Tullverket.

Fakta

Kamerorna är så kallade ANPR-kameror (automatic number plate recognition) och är av samma typ som bland annat polisen i vissa Europeiska länder och USA redan använder.

Systemet kan användas till att upptäcka om ett fordon är efterlyst, oskattat eller oförsäkrat. I Skåne finns sedan ett tag tillbaka ett pilotprojekt med detta system.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.