Förra sommaren skottskadades en 28-årig man i Hästveda. Han lyckades själv ringa SOS Alarm, och upprepade gång på gång att han trodde han skulle dö.
Men samtalet med larmoperatören flöt allt annat än smidigt, och efter ett tag fick den skottskadade höra att han skulle sluta vara så ”uppkäftig”, det skriver Skånska dagbladet.
– Vi är väldigt stolta över våra värderingar. Empati är en av våra grundbultar, men det har vi inte visat i det här fallet, det borde vi gjort, säger Roland Krantz, regionchef syd på SOS Alarm till SVT Nyheter Skåne.
Samtalet varade i knappt 25 minuter. Då hade både polis och ambulans kommit fram till den skadade mannen.
– Inledningsvis hanterade vi samtalet helt korrekt, polis och ambulans larmas till platsen. Men en bit in i samtalet brister vi i bemötandet, säger Roland Krantz.
Vad tänker du om att det ändå varit en del sådana här fall de senaste åren, där de som ringt SOS Alarm fått ett dåligt bemötande?
– Varje fall som händer är ett för mycket men vi är människor som jobbar på SOS. De som ringer till oss är också människor i nöd och visst kan det hända att det blir fel ibland i kontakten, säger Roland Krantz.