Foto: SVT

Skottskadad fick höra att han var ”uppkäftig”

Uppdaterad
Publicerad

Mannen i telefonen trodde han skulle dö. Nu ber SOS Alarm om ursäkt för larmoperatörens bemötande.

Förra sommaren skottskadades en 28-årig man i Hästveda. Han lyckades själv ringa SOS Alarm, och upprepade gång på gång att han trodde han skulle dö.

Men samtalet med larmoperatören flöt allt annat än smidigt, och efter ett tag fick den skottskadade höra att han skulle sluta vara så ”uppkäftig”, det skriver Skånska dagbladet.

– Vi är väldigt stolta över våra värderingar. Empati är en av våra grundbultar, men det har vi inte visat i det här fallet, det borde vi gjort, säger Roland Krantz, regionchef syd på SOS Alarm till SVT Nyheter Skåne.

Samtalet varade i knappt 25 minuter. Då hade både polis och ambulans kommit fram till den skadade mannen.

– Inledningsvis hanterade vi samtalet helt korrekt, polis och ambulans larmas till platsen. Men en bit in i samtalet brister vi i bemötandet, säger Roland Krantz.

Vad tänker du om att det ändå varit en del sådana här fall de senaste åren, där de som ringt SOS Alarm fått ett dåligt bemötande?

– Varje fall som händer är ett för mycket men vi är människor som jobbar på SOS. De som ringer till oss är också människor i nöd och visst kan det hända att det blir fel ibland i kontakten, säger Roland Krantz.

Uppmärksammade fall

 En 16-årig pojke blev skjuten i huvudet och knivhuggen flera gånger i Norrahammar utanför Jönköping år 2014. Men när larmoperatören får höra att han träffats i huvudet ifrågasätter hon varför pojken vädjar efter hjälp. ”Hur kommer det sig att du klarar av att ringa om du har blivit skjuten” frågar larmoperatören.

 I december 2013 prioriterades ett larm om en 30-åring med andningsproblem felaktigt ner. Samma kväll hittades mannen död. Den ambulans som skickades var framme på elva minuter. Men då lägenheten var mörk och ingen svarade när personalen knackade på lämnade ambulansen platsen.

 I januari 2012 avled en tonårspojke i Kalmar efter det att SOS ambulanstransport dröjt. Föräldrarna körde till slut pojken med egen bil, men sjukhuset lyckades inte rädda livet på honom.

 I maj samma år ringde en anhörig till SOS Alarm och beskrev släktingens akuta hjärtsymptom. Samtalet slussades runt mellan operatörer i tre olika städer och till sist fick den anhörige själv köra patienten till Östersunds sjukhus där det konstaterades pågående hjärtinfarkt.

 I januari 2011 avled 23-årige Emil Linell i Stockholm av brusten mjälte efter att flera gånger ha ring efter ambulans. Sjuksköterskan som tog emot samtalet friades av Stockholms tingsrätt från anklagelserna om grovt vållande till annans död.

 I september 2008 ringde en man till SOS Alarm och bad om ambulans på grund av stora bröstsmärtor men det fanns ingen ledig. ”Försök med taxi”, blev beskedet. Efter det femte telefonsamtalet till SOS kom en ambulans, mannen avled senare i hjärtinfarkt.

Källa:TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.