Vädret lockar turister till Malmö

Publicerad

När vädret inte lockar till strandhäng väljer turisterna stadsliv i stället. Stockholm, Göteborg och Malmö rapporterar om besöksrekord och bra snurr på hotellnätter.

Flera av Stockholms museer har tidigare under sommaren rapporterat om ovanligt många besökare. Vasamuseet har aldrig haft så många sommarbesökare som i år och Malmö museer fördubblade besöksantalet för juni och juli i år med totalt 100 000 besökare, att jämföra med 45 000 besökare samma månader förra året. Samma signaler kommer från Göteborg.

-Liseberg, som är Sveriges största turistmål, har också haft en väldigt bra sommar, säger Stefan Gadd, presschef för Göteborg & Co som marknadsför Göteborg.

”Mycket folk”

Hotellen i Göteborg har haft en hög beläggning hela sommaren.

-Det har varit väldigt mycket folk i staden och enligt alla indikatorer kommer det att bli en bra besökssommar när statistiken är klar längre fram, säger han.

Johan Hermansson är turistdirektör för Malmö stad:

– Preliminärt ser det ut som att beläggningen blir lika bra som förra sommaren. Men då måste man lägga till att vi fått två nya stora hotell, med 750 nya rum. Det innebär en 20-procentig ökning. Även handeln i Malmö har gått bra i sommar och museerna också.

Bra turistår

Stockholm klarar sig alltid bra oavsett väderlek, menar Eva Camel, chef för avdelningen privatresor på Business region Stockholm.

– Hotellstatistiken för sommaren kommer inte förrän i oktober men allt tyder på en väldigt bra besökssommar för Stockholms del. Stockholm visit center har inte haft så här många besök sedan 2010.

Överlag verkar just Stockholm få till ett bra turistår i år. Hotellbeläggningen var bra även under vintern och våren.

– Redan i maj hade den ökat med 8 procent jämfört med tidigare år, så det ser positivt ut, säger Eva Camel.

Största turistmålen i Sverige

1. Liseberg

2. Kulturhuset i Stockholm

3. Malmö folkets park

Källa: Tillväxtverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.