”Vart ska vi ta vägen”

Uppdaterad
Publicerad

Service som affär, vårdcentral eller bank har på många håll försvunnit på landsbygden. En av de skånska orter som drabbats av nedläggningar är Dalby. Till sommaren försvinner det sista bankkontoret.

Det är en vanlig vardag i centrum av Dalby. Några av ortens pensionärer har samlats och diskussionsämnet är givet, att Sparbanken Skånes kontor läggs ner första juli i år.

– Vart ska vi ta vägen, säger Christina Fischer. Vi kan inte köra till Södra Sandby om man inte har bil.

På frågan om inte telefonbank kan vara en lösning svarar Christina Fischer:

– Telefonbank! Sitta där och prata med något som inte finns, nä, jag tycker det är skräp.

Ann-Britt Jönsson, även hon Dalbybo, kommer gående och är också upprörd.

– Vad är det för trams? undrar hon. Jag tycker inte om det. Vi har haft tre banker i Dalby. Nu lägger de ner den sista. Jag tycker inte alls om det, säger Ann-Britt Jönsson.

Fler ärenden på mobilen

Att banken nu lägger ner sitt kontor skapar oro hos många Dalbybor. Men enligt Sparbanken Skåne är det en trend att allt fler gör sina bankärenden via telefon, i datorn och i bankappar på mobilen. Det märks även på mindre bankkontor som det i Dalby.

– De flesta som är kunder i banken är sällan på kontoren. Vi måste följa med i samhällsutvecklingen, säger Per-Anders Lundin, vice vd Sparbanken Skåne.

Samtidigt som allt fler samhällstjänster kräver uppkoppling är tillgången till internet liten bland många äldre. Bland dom över 65 år som har låg inkomst har mindre än fyrtio procent tillgång till internet hemma, det visar en rapport från Stiftelsen för internetinfrastruktur. Skillnaden mellan generationerna är tydlig.

– Jag använder jättemycket internetbank nu, så jag kommer inte att påverkas, säger Gustav Blomqvist, yngre Dalbybo.

Banken lovar hjälp

Men vi träffar också äldre som inte känner behov av ett fysiskt bankkontor. För Inger Hansson är kontanter i princip historia. Hennes besök på banken i Dalby denna dag tillhör ovanligheterna.

– Jag är aldrig på banken, jag har inga ärenden dit. Jag betalar med mitt betalkort och har knappast kontanter med mig någon gång, säger Inger Hansson.

Från bankens sida säger man att man nu kommer att hjälpa sina kunder för att lära sig den teknik som man tidigare inte är van vid.

– Den som vill ha kontanter kan ta ut det på uttagsmaskinen här. Man kan också ringa till telefonbanken och man kan ringa på tider som inte funnits tidigare, säger Per-Anders Lundin, vice vd Sparbanken Skåne.

Men bland de äldre vi träffar som föredrar fysiska bankkontor och kontanter i plånboken, finns en oro över att det kan vara svårt att hantera tekniken, med allt från kort till bank i mobilen.

– Hur avancerad mobil ska man ha då, frågar sig Malte Nilsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.