En bank kan inte välja sina kunder. En bank är skyldig att ta emot en kunds insättningar om inte synnerliga skäl finns. Det är grunden i svensk lagstiftning enligt Finansinspektionen som bland annat har tillsyn över banker.
Mot bakgrund av att ensamkommande flyktingbarn inte är välkomna som kunder i Handelsbanken i Alvesta ställde vi ett par frågor till Martina Jäderlund, avdelningschef för bankrättsavdelningen på Finansinspektionen.
När kan en bank neka någon att öppna ett bankkonto?
– Enligt Lagen om insättningsgaranti är banken skyldig att ta emot insättningar från en kund om inte särskilda skäl finns. Sådana skäl är om banken misstänker penningtvätt eller om kunden tidigare misskött sig gentemot banken. Då kan banken neka. Annars säger lagen att banken är skyldig att ta emot insättningar från en kund.
Varför finns lagen?
– Lagstiftaren anser att det finns ett samhälleligt intresse av att allmänheten ska kunna sätta in sina pengar i en bank.
Vad kan jag göra som kund om jag nekas att öppna ett konto?
– Vänd dig först till bankens ledning. Gå högre upp i bankens organisation. Fnansinspektionen har ju tillsyn av bankerna men vi går aldrig in i en enskild händelse som den i Alvesta. Däremot kan återkommande problem tyda på att banken inte hanterar det på rätt sätt.
Är det vanligt att svenska banker nekar någon att öppna ett bankkonto?
– Det känner jag inte till. Det kan kan jag inte svara på.