Här ska enskilda duschar förhindra mobbning

Uppdaterad
Publicerad

Många elever kände sig otrygga i omklädningsrummet. Då ordnade elevrådet enskilda duschbås.

Det är en solig och vacker höstdag när jag svänger in med bilen på parkeringen vid Slottskolan i Borgholm. Skolan lyser vit i skarp kontrast mot de nu orangefärgade bladen på träden. Hit har jag åkt för att träffa elever och lärare som just nu arbetar aktivt för att förhindra mobbning.

Det är visserligen någonting de arbetat med tidigare också, men just nu är det lite speciellt. För alla skolor på hela Öland ingår nu i ett treårigt antimobbningprogram via stiftelsen Friends.

#mobbning

Många otrygga med omklädning och dusch

Jag möter upp rektorn, fyra elever och en lärare, och genast börjar vi prata om det pågående arbetet. Anna Gunnarsson går i klass 9A och hon berättar att alla elever här har fått svara på enkäter om trivsel och trygghet i skolan. Hon visar mig samtidigt ut till deras idrottshall och in i duschrummet. Ett utrymme som ser helt nyrenoverat ut med vitt kakel och med en grå dörr till varje dusch. Men så såg det inte ut tidigare berättar hon. Då var det ett öppet utrymme och nedgångna lokaler.

– På våra enkäter så svarade många att det var väldigt otryggt i omklädningsrummen. Så nu har vi i elevrådet fixat att vi har fått duschbås som man kan låsa och hänga ifrån sig handduken i. För det är jätte mycket att folk känner sig uttittade. Men nu kan man ju ta med sin handduk in i båset och låsa om sig, säger Anna Gunnarsson.

Enkäter leder till förändringar

Enkäterna, som var början på arbetet i antimobbningsprogrammet, har besvarats av alla elever. Här finns årskurs sex till nio så det rör sig om runt 300 elever. Utifrån svaren har sedan skolan kunnat arbeta vidare med att förändra både miljöer och attityder. Rektorn, Christina Lundberg, var till viss del förvånad över att det var just duschutrymmena som upplevdes som otrygga.

– Vi vuxna tyckte att de är säkert otrygga i matsalen för det är så väldigt många elever där, men så var det ju inte, säger hon. Och då får man ju resonera med de om att det nog är vi vuxna som tycker att det är otryggt när det är stökigt, men det kanske inte är det som är otryggheten för de utan det är andra saker.

Skoj kan vara kränkning

Det var i våras som arbetet med friendprogrammet satte igång. Bland annat har alla här fått ta del av föreläsningar och föreställningar. Under en föreläsning berättade en person som själv blivit utsatt för mobbning när han gick i skolan. Och det var viktigt att få höra berättelser från någon med egen erfarenhet tycker Anna Gunnarsson.

– Alltså många som inte har blivit mobbade kan ju sätta sig in den situationen när han berättade om hur det var för han när han blev mobbad, och förstå hur det är för andra när de blir mobbade.

Tyra Johansson som går i klass 9B har också börjat tänka annorlunda i vissa situationer.

– Man kan ju skoja lite med sina kompisar ibland, men det är ju inte den som liksom skojar som avgör om det är en kränkning utan det är ju den som kränks. Och ibland skojar man ju med varandra och då kanske någon tar det som en kränkning och det tänker man kanske inte alltid på.

Viktigt att vuxna tar ansvar

Thomas Jotarv är SO-lärare på skolan och han upplever att det i vissa situationer kan vara svårt att veta om det rör sig om mobbning.

– Problem som jag upplever är skojbråk, att vi bara skojar kan leda till nåt större. Det kan se ut som skojbråk, men hur mår den personen som råkar ut för skojbråk under en längre tid. Han säger att arbetet med antimobbningprogrammet är viktigt för alla på skolan för att både elever och lärare ska se helheten.

– Att få elever och även personal att se helheten i det. Så att det inte bara bli enskilda händelser.  Jag jobbar ju med dem och jag ser ofta båda sidorna, både den som mobbar och den som mobbas.

Han pratar också om hur viktigt det är att de vuxna tar sitt ansvar och visar vad som är rätt och fel.

– Vi ska markera fel och ser vi det så måste vi markera. Det viktigaste är ju att man uppmärksamma det, man tar en diskussion, får dom att inse att det var fel. Att man stannar upp, stopp vad hände nu, och tar en diskussion direkt. För ju snabbare man kan stoppa desto lättare är det att inte få det så stort.

Svårt stoppa mobbning helt

Samtidigt som jag pratar med eleverna och lärarna här rör sig många i korridorerna och ute på skolgården. De tittar nyfiket på mig och undrar vad jag gör. När jag berättar att det handlar om mobbning och arbetet mot det nickar många igenkännande. Jag kan inte låta bli att fråga eleverna jag möter hur de tycker att skolan här är. Om det ens finns en möjlighet att få en skola som är helt befriad från mobbning.

– Att stoppa det helt är nog ganska svårt, men man ska ju försöka minska det så mycket om möjligt, säger Oskar Pile i 9A. Då är ju till exempel alla föreläsningar bra, jag tror det hjälper. Jag tror alla mobbare tänker mycket på det, på vad man egentligen gör.

Nu är arbetet med friensprogrammet alltså inne på sitt första år och efter det tredje året görs en summering för att se om kränkningarna minskat Det treåriga programmet handlar till stor del om att få till en attitydförändring hos alla på skolan.

Bättre stämning nu

– Egentligen vill vi ju inte se ett avslut, utan nu vill vi ju se att arbetet fortsätter, säger Åsa Björk som arbetar på stiftelsen Friends. Vi hoppas ju så klart att det här för alltid ska genomsyra verksamheten. För det här viktiga arbetet slutar ju inte när vi går.

– Jag tror det mesta av arbetet ligger förebyggande och främjande, att man jobbar innan det händer något, säger rektorn Christina Lundberg. Det är ju en av de viktigaste sakerna som vi skolledare och personal kan jobba med. För det är jätteviktigt att man kan känna sig trygg för kunskapsinlärning. Vi vill ha en trevlig stämning där både vuxna och barn respekterar varandra och känner sig trygga på skolan.

 – Vi är ju liksom bara barn, och vi ska verkligen må bra när vi går i skolan, säger Anna Gunnarsson. För skolan är ju en stor del av vår vardag, och det är viktigt att tänka på hur man ska bete sig mot varandra. Samtidigt berättar hon att hon själv upplever att attityden har förändrats under den här tiden sedan de började jobba aktivt med antimobbningprogrammet.

– Jag tycker verkligen det har blivit skillnad, säger hon. För det är fler som hälsar på varandra och bättre stämning på hela skolan tycker jag.

Här kan du se samtliga artiklar och inslag från SVT Nyheter Småland i granskningen av #mobbning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

#mobbning

Mer i ämnet