Det var den 28 maj det hände. Killen var på väg hem från gymmet och ledde sin cykel genom gångfållan. Han hade lurar i öronen och upptäckte inte tåget förrän det var för sent. Lokföraren hade inte en chans att stanna.
Dödsfallet orsakade stor förstämning i Högsby.
– Det var grymt det där som hände, säger Högsbybon Bo Johansson. Han är mycket kritisk till hur övergången är utformad. Där finns varken varningsskylt, signaler eller bommar, utan bara en så kallad gångfälla, som är så bred att den går att cykla igenom:
– Det var bättre säkerhet förr i tiden, säger Bo Johansson. Då låg det en ladugård på ena sidan järnvägen och när kossorna skulle ledas över spåren till sitt bete, var man tvungen att öppna en trägrind för att passera. Och ändå gick det bara ett ånglok om dagen då.
Allvarliga brister
Nu passerar 16 tåg per dygn på Stångådalsbanan tvärs genom samhället. Just där mannen dödades är hastighetsgränsen 110 kilometer i timmen.
I sin egen utredningsrapport om olyckan konstaterar Trafikverket att det finns flera allvarliga brister i säkerheten:
- Hastigheten bör sänkas till 60 kilometer i timmen.
- Gångfållan måste byggas om och bli säkrare.
- Varningsskyltar måste upp.
- Det ska byggas säkerhetsstängsel längs delar av järnvägssträckan.
Men trots att det gått ett halvår sedan den tragiska dödsolyckan i Högsby har ingenting gjorts ännu för att öka säkerheten. Det som ligger närmast i tiden är en varningsskylt:
– Den ska sättas upp om tre veckor, säger Trafikverkets utredare Peter Kullberg.
Stängsel år 2017
Men hastighetsbegränsning och säkerhetsstängsel får Högsbyborna vänta på:
– Det är en komplicerad process, så när det blir sänkt hastighet kan jag inte säga. Skyddsstängsel kommer troligen att byggas år 2017.
Ulf Linehag, som bor mittemot järnvägsövergången, hade velat ha snabbare förbättringar:
– Jag är orolig, framför allt när barn och äldre ska passera spåren på väg till affären på andra sidan.