Därmed expanderar de sitt fotfäste i östra Småland där de redan nu har tidningarna Barometern, Oskarshamns-Tidningen, Östra Småland, Ölandsbladet och Kalmar Läns Tidning.
KalmarPosten har drivits av Pelle Persson sedan 1988, och det var på hans initiativ som Gota Media köpte gratistidningarna.
– När han kontaktade oss blev vi intresserade och såg att det här kunde komplettera vår palett av tidningar, säger Gota Medias koncernchef Boine Gepertz. Vi tycker om KalmarPosten, och vi vet att det är en uppskattad produkt av läsare och annonsörer.
Undviker ”ingen reklam”-skyltar
Koncernen har sedan en tid tillbaka inkluderat gratistidningar i sin strategi. Där finns nämligen flera fördelar.
– De når ut till alla hushåll och klarar sig bra mot konkurrensen från direktreklamen. Många skriver ”ingen reklam” på sina brevlådor. Det kan gratistidningarna komma förbi, säger Boine Gepertz.
Hård konkurrens
Gota Media äger nu många av tidningarna i östra Småland, men Boine Gepertz ser fortfarande en tuff konkurrens från bland annat de internationella jättarna Google och Facebook.
– Sen har vi naturligtvis kvällstidningarna. Konkurrensen handlar inte om ett slags media, i dag konsumerar alla människor all sorts media. Konkurrensen är hårdare än någonsin.
”Vi tror på framtiden”
Många talar om ”tidningsdöden”. Hur ser du på framtiden?
– Tidningarna har en tuff situation. Vi tycker dock att begreppet tidningsdöd är alldeles för tidigt. Papperstidningen kommer finnas i många år till, och vi ser att innehållet i våra digitala kanaler får en allt större publik. Så vi tror på framtiden.
KalmarPosten och Emmaboda Tidning drivs av en redaktion med nio anställda. Verksamheten omsatte ungefär 25 miljoner kronor förra verksamhetsåret.