Det finns två mikrofoner som används i undervisningen, en som läraren talar i, men också en handmikrofon som skickas runt till eleverna när de vill ställa frågor. Nu behöver läraren inte anstränga rösten i onödan för att fånga uppmärksamheten.
– På så sätt blir det tydligare om vem som talar och de andra eleverna lyssnar också mer aktivt, säger Eva Gyllin som är projektledare samt talspråk och specialpedagog i Kalmar kommun.
Skickas till flera skolor
Under sex veckors tid kommer klassen att få prova utrustningen. Sedan skickas den vidare till en tredjeklass på Jurängsskolan i Kalmar för en lika lång prövotid, därefter görs en utredning om hur det fungerat.
Eleverna kommer att både före och efter prövotiden att svara på frågor i en enkät.
– Bland de kommuner som tidigare provat systemet säger att de inte vill lämna tillbaka det eftersom resultatet har varit så positiva, säger Eva Gyllin.
Blir det inte rörigt på lektionerna om en mikrofon måste skickas runt till eleverna?
– Nej tvärtom, det ger goda effekter eftersom de andra eleverna koncentrerar sig på att lyssna till den som talar, säger Eva Gyllin.