Den förra regeringen, Alliansen, bestämde sig för att se över vilka möjligheter det finns att bygga en höghastighetsjärnväg i Sverige. Man utsåg två förhandlare, HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman, som tillsammans fick i uppdrag att ta fram ett förslag på hur projektet skulle kunna finansieras om staten inte står för hela kostnaden. Alliansen ville även att projektet skulle generera 100.000 nya bostäder.
– Jag tror att det är den största infrastruktursatsningen och den största svenska investeringen på 150 år, och det råkar vara 150 år sedan vi byggde det gamla stambanenätet, säger HG Wessberg, förhandlare.
Planeras stå klar 2035
Till sin hjälp har förhandlarna Trafikverket. Myndigheten har tagit fram material, underlag för analyser och gjort ekonomiska beräkningar. Trafikverket har till exempel tagit fram kostnadsförslagen för byggandet av en höghastighetsjärnväg. Om den nuvarande regeringen väljer att rösta för en ny höghastighetsjärnväg i höst, planeras den stå färdig först 2035.
Kommuner, regioner, städer och näringsliv som vill vara med och påverka projektet fick under hösten lämna in en så kallad nyttoanalys, där de berättade hur dem skulle gynnas av en höghastighetsjärnväg. Dessa nyttoanalyser, tillsammans med Trafikverkets material, har förhandlarna nu gått igenom – och den 1 februari börjar förhandlingen.
Östlig eller västlig sträckning
Eftersom Alliansen både efterlyst finansieringsmöjligheter för en ny järnväg och 100.000 nya bostäder, kommer förhandlingarna att handla om hur kommuner kan tänka sig att medfinansiera projektet och hur många bostäder de kan lova fram till 2035.
Vilken sträckning man ska planera för järnvägen mellan Jönköping och Malmö är ännu inte bestämt. Det beror på hur det går i förhandlingarna. Den 1 februari kommer förhandlarna att presentera vilken sträcka de anser blir bäst, och vilka kommuner de vill börja förhandla med. Det står mellan en sträckning via Värnamo och Ljungby, eller en sträckning via Växjö.
– Vi börjar att förhandla i ena sträckningsalternativet. Skulle vi, mot förmodan, inte lyckas komma överens med kommunerna där så börjar vi förhandla i den andra sträckan, säger HG Wessberg, förhandlare.
Den 1 februari kommer förhandlarna också att berätta var de anser att höghastighetstågen ska stanna. Förhandlarna ska vara färdiga med sitt arbete och lämna in slutrapporter 2017. Vid årsskiftet 2017/18 ska det finnas underlag för regeringen att ta beslut om bygget av en höghastighetsjärnväg, men beslutet kan komma tidigare.