Tittarna vann vadet – profilen tvingades isbada

Uppdaterad
Publicerad

Här doppar sig SVT-profilen för följarna.

Om 5000 personer gillade SVT Nyheter Smålands Facebooksida före nyår skulle Erik Nielsen doppa sig i dammen bakom redaktionen. Han anade inte då att det skulle bli ett bad betydligt snabbare än han tänkt.  Erik Nielsen är redaktör idag, men är också känd från tv-rutan efter flera år som programledare på SVT Nyheter Småland. Och när idén föddes som ett infall under måndagen saknades det cirka 500 personer som gillade redaktionens Facebooksida. Så att det faktiskt skulle bli ett bad anade han inte då.

– Nej, det trodde jag verkligen inte. Det kändes som väldigt kort tid för att få ihop så många att gilla vår sida. Jag hade väl helt enkelt underskattat kraften i sociala medier när något får spinn, säger en märkbart nöjd Erik Nielsen.

Ångrar du dig?

– Nej det kan jag inte göra. Vi har ju haft som mål hela året att nå 5.000 följare. Då kan man bara vara nöjd nu.

Kan göra om det

Men syftet med att göra vinterbadet är inte bara ploj.

– Vi ville ju så klart göra något roligt, men vi gjorde det ju framförallt för att vi vill bredda vårt kontaktnät och vi hoppas att det ska gynna både oss och våra tittare framöver. Att det ska ge ett bredare nyhetsutbud. Vi vill göra en bra journalistik och det är därför vi engagerar oss i sociala medier.

Längtar du efter ett nytt vinterdopp?

– Ja, är det för en god sak så. Det har varit roligt att följa hur det ska gå. Jag låg vaken till klockan 12 i natt, med viss ångest i själen, säger han med ett leende på läpparna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.