Kalmarsund Promotion arrangerar under fredagen en träff som handlar om HBTQ-frågor ur ett marknadsperspektiv och om att det finns pengar att tjäna på medvetenhet om HBTQ-frågor.
Johann Malmström, från Kalmarsund Promotion säger att flera mindre städer, däribland Kalmar, har en läxa att göra vad gäller öppenhet. Han jämför med storstäder som Stockholm och säger att Kalmar inte hänger med.
”Ökar attraktionen”
– Attraktionen i en stad ökar om det finns en öppenhet och en känsla av att alla är välkomna. Vi vill skapa en fin kombination mellan hjärta och business, och då är HBTQ-frågor viktiga, säger Johann Malmström.
Under fredagens träff kommer Tobias Holfelt som bland annat jobbat i Berlin med HBTQ-frågor att medverka.
Andrea Berg som är ordförande för Kalmarsund Pride är glad över initiativet.
– Det är bra, för det är viktigt att synliggöra alla även när det handlar om marknadsföring, säger hon.
Få samkönade par i reklamen
Andrea pekar på det faktum att det är sällan som två kvinnor eller två män framställs som par och syns i marknadsföringssyften. Och håller fram annonser hon sett där det kan stå ”köp hans kalsonger – få hennes gratis”.
– Alltså varför ska vi människor identifieras utifrån de normerna, varför inte utifrån det att vi är människor, säger hon.