Missnöje efter bilköp

Uppdaterad
Publicerad

Begagnade bilar och hantverkartjänster skapar bekymmer hos konsumenter i Vätterbygden.

Även köp av abonnemang för telefoni, tv eller internet ställer till problem, visar en sammanställning som konsumentrådgivningen har gjort.

Nio av tio ärenden hos konsumentrådgivningen i Jönköping gäller just missnöje efter köp av just de här sakerna. När det gäller bilköp saknas det ofta tillräcklig kunskap hos köparen enligt rådgivningen.

– Det finns många aktörer i bilbranschen och konsumenter borde oftare kolla upp både bilen  och sin motpart före köpet, säger Annika Wilow Sundh på konsumentrådgivningen.

Köp av olika abonnemang står alltså också för en stor del av de ärenden som rådgivningen tar emot.

– Sådana avtal kräver egentligen mycket tid att sätta sig in i och branschen borde ta ett större ansvar, anser Annika Wilow Sundh.

Oklara avtal

Under de senaste åren har ärenden som handlar om hantverksjobb också blivit fler hos rådgivarna. Det kan handla om långa leveranstiden, fel i tjänsterna, otydliga avtal och okunskap om byggteknik. Konsumentrådgivningen rekommenderar avtal som visar vad man har beställt, vad det ska kosta och när arbetet ska vara klart.

Konsumentrådgivningen i Jönköping ger råd till invånare i Jönköping, Habo, Mullsjö och Vaggeryds kommuner.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.