– Utgångspunkten är att fusk inte är tillåtet, men det kan bli en diskussion vilka tekniska hjälpmedel som ska vara tillåtna under ett prov. Men där får man lita på att lärarna hanterar fusk professionellt.
Pedagogikforskaren Lars Fonseca säger så här som en kommentar till sin avhandling ”Det godkända fusket”:
– Framför allt handlar det om att lärarna ser att skolledningens förväntningar handlar om att många godkända betyg är bra marknadsföring för skolan och ger ett gott söktryck på elever, säger Lars Fonseca.
Eva-Lis Sirén håller med om att betygshysterin och behovet av att nå goda resultat och att marknadsföra sig bra utåt för att göra både ledning, politiker och föräldrar nöjda sätter hög press på lärarna. Och att den pressen har ökat den senaste tiden, bland annat i och med det fria skolvalet.
– Det här grundar sig i att om lärarna hade bättre resurser och att alla elever som behöver får tillgång till bättre stöd skulle få det, så finns inga utrymmen för gråzoner.
Så du menar att om det var en högre lärartäthet skulle inte fusk vara något problem?
– Nej, för är lärarna tillräckligt många skulle det inte finnas möjlighet till fusk.
Upp till läraren att bedöma från fall till fall
– Fusk är inte tillåtet och då får man lita på att lärarna gör en rättssäker bedömning och då måste lärarna få de rätta förutsättningarna så de kan göra professionella bedömningar, säger Eva-Lis Sirén
Men vad fusk i skolan ska få för konsekvenser på slutbetyget i en kurs finns det inga riktlinjer för.
– Det måste hanteras från fall till fall, säger Eva-Lis Sirén.