Fotomontage Foto: Gotlandsbåten

Gotlandsbåten får bakläxa av Konsumentverket

Publicerad

Konsumentverket ifrågasätter delar av Gotlandsbåtens förklaring kring orsaken till att samtliga planerade turer mellan Västervik och Visby ställdes in under sommaren.

I ett tillsynsbrev skriver myndigheten bland annat att det i dagsläget inte är bevisat att de inställda avgångarna kunnat skyllas på väderförhållanden, något som företaget bland annat använt sig av i sin förklaring. 

Skjutits upp

Gotlandsbåten skulle ha börjat trafikera sträckan Västervik-Visby under försommaren, men premiärturen har skjutits upp gång på gång. Det har bland annat handlat om strejk på det grekiska varv där färjan befunnit sig, något som gjort att nödvändiga tester inte kunnat utföras.

Inte fått kompensation

I sitt yttrande till Konsumentverket har Gotlandsbåten bland annat pekat på grekisk lagstiftning som gör gällande att anställda inte får arbeta när det är över 33 grader, något myndigheten anser som osannolikt att företaget inte känt till. Vidare menar myndigheten att det handlat om vilseledande marknadsföring när kunder som fått sina resor inställda inte fått den kompensation de haft rätt till.

Ändra villkor

Nu har Gotlandsbåten drygt fyra veckor på sig att skicka in ett yttrande till Konsumentombudsmannen där man beskriver vilka åtgärder som kommer vidtas. Företaget ska bland annat ändra sina villkor angående ombokning och ändra en del information på sin hemsida.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.