Han kan bli länets första Europamästare i dragracing

Uppdaterad
Publicerad

Till helgen kan Jönköpings län få sin första Europamästare i dragracing. Det är bilmekanikern Magnus Petersson från Nässjö som efter en mycket framgångsrik säsong nu är på väg till England för att köra finalen i det som klassas som dragracingens Formel 1.

När arbetsdagen är över i den ena verkstaden börjar Magnus Petersson och sonen Martin arbetet i den nästa. Där står muskelbilen, den som – om allt går vägen – till helgen kan göra Magnus till Smålands förste Europamästare i dragracing, i den klass som heter Pro Stock.

Ingen sport för fartkänsliga

Bilen är byggd av Jerry Haas i USA  och har ungefär 1500 hästkrafter. Den gör noll till 100 på under sekunden och att Magnus Petersson verkligen kan tygla de kopiöst många hästkrafterna i sin Pontiac GTO visade han senast i Tierp, där han vann EM-deltävlingen på 402-metersrepan och knep biljetten till Pro Stock-finalen i engelska Santa Pod.

– Det är en obeskrivlig känsla, för allt går väldigt fort. Men när man väl sitter där känner man sig lugn, säger Magnus Petersson och ler.

Svår bana i England

Han har jobbat med motorer hela sitt vuxna liv och kört dragracing nästan lika länge. Första året i klassen Pro Stock placerade han sig som Europafemma och nu, andra säsongen, har det gått ännu bättre. Nu hoppas han på ett EM-guld, vilket skulle betyda mycket både ekonomiskt och sportsligt. Men konkurrensen är hård och Englandsbanan kan enligt Magnus Petersson vara lite svår.

– Det skulle vara jättestort om man lyckas ta hem ett EM-guld.

Det här är dragracing

Hastighetstävlingar för bilar, motorcyklar och racerbåtar, där det gäller att från stående start köra ¼ engelsk mil, 402,33 m, så snabbt som möjligt på asfalterade rakbanor. Denna form av motorsport uppstod i USA strax efter andra världskriget, och den första tävlingen i Sverige gick 1968 i Anderstorp.

Källa: Nationalencyklopedin

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.