Här styr cyklisterna

Uppdaterad
Publicerad

Var fjärde Köpenhamnsbo tar cykeln till jobbet eller skolan varje dag. I Stockholm gör endast var 20:e invånare samma sak. I Danmark är det cyklisterna som står högst i hierarkin

Efter en rad reportagen om situationen för svenska cyklister tog Smålandsnytt sig över sundet för en cykeltur i framgångssagan Köpenhamn.

– Cyklisterna befinner sig snart högst i hierarkin i Köpenhamn. Idag ser man bara fotgängare och folk som cyklar fram och tillbaka. Det gör staden mer levande och ännu härligare. Så kan det bli i Stockholm, Malmö och svenska småstäder också, säger Helle Søholt, cykelambassadör från Köpenhamn.

Cykelutredningen

Köpenhamns cykelambassadör

Köpenhamn spänner bågen högt i jakten på att bli världens bästa cykelstad. Här är trafiken anpassad efter två och inte fyra hjul.

Helle Söholt är cykelambassadör från Köpenhamn och reser världen runt för att inspirera andra till en stadsplanering där cyklister, fotgängare och bilister inte ska behöva bråka om asfalten.

– Många tror att köpenhamnarna cyklar av miljöhänsyn, hälsoskäl eller ekonomiska skäl. Men det har visat sig att alla cyklar för att det är lätt och bekvämt, säger Helle Søholt till Smålandsnytt.

40 mil cykelväg

Utöver att närmare 40 mil av blå cykelväg slingrar sig genom Köpenhamn har cyklisterna egna vägar, ibland breda som bilvägar.

– Det enda problemet i Köpenhamn är trängseln på cykelbanorna. Även att få fram tillräckligt med cykelparkeringar är en utmaning. Men tio cyklar kan få plats på en bilparkeringsplats, säger Helle Søholt.

”Köpenhamn kan inspirera andra städer”

Cykelmotorvägar, eller cykel-highways, gynnar pendlingen och trafikljusen är synkade så att man alltid ska kunna hålla en jämn fart. Skulle någon behöva sätta ner fötterna så finns det så kallade footrests.

– Köpenhamn kan inspirera andra städer, både i Sverige och på andra håll i världen där man har stora problem med bilismen, säger Helle Søholt.

Cykelväg i början av 1900-talet

De första metrarna cykelväg i Köpenhamn las redan i början på 1900-talet, då konflikter mellan cyklister och droskor blev allt vanligare.

Under seklet första hälft hade velocipeden sina glansår, men ett par decennier senare var guldperioden över, bilen rullade in med full styrka. Men detta är en utveckling som börjat mattas av i Danmark då cykeln nu tar över gatorna mer och mer.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Cykelutredningen

Mer i ämnet