Syftet med kilometerskatten är enligt miljöpartiet att få ner antalet onödiga transporter med lastbil och istället få över fler transporter till järnväg och sjöfart. Miljöpartiet menar också att en kilometerskatt skulle jämna ut konkurrensen mellan svenska och utländska åkerier.
– Idag betalar de utländska åkarna inte någon avgift alls i Sverige. De svenska åkarna betalar fordonskatt och koldioxidskatt, säger Stina Bergström (MP) från trafikutskottet. Det finns en så kallad Eurovinjett, en skatt de ska betala för att åka på svenska vägar, men många fuskar. Det blir schysstare så här.
Bra och dåligt
Med en kilometerskatt vill miljöpartiet att alla åkare, oavsett ursprungsland, ska betala en skatt beroende på hur långa sträckor de kör på svenska vägar. Detta ska mätas med hjälp av en transponder som sätts på lastbilen.
Jörgen Stoltze är ägare till Stoltzes transport AB. Han ser både för- och nackdelar med miljöpartiets förslag.
– De stora avstånden som finns i Sverige kan medföra problem, säger han. Glesbygden kan fara illa. Men det är positiv om det går att utjämna konkurrensen med utländska åkare.
Sveriges Åkeriföretag skeptiska
På Elmia i Jönköping pågår just nu lastbilsmässan och där befinner sig Thomas Hammarström som är regionchef Sveriges Åkeriföretag Småland-Öland. Han är skeptisk till en kilometerskatt.
– Vi har redan idag en Eurovinjett, men ingen kontroll av detta finns. Vi måste få en fungerande kontroll på den skatten innan vi tar in nya, säger han. Om vi får en kilometerskatt måste den vara urfromad så att den berör alla. Det ska vara lika vilkor.