Det är eleverna i årskurs fem som arbetar med podden, som går ut på att lyssna på inspelade program där två bibliotikarier går in på djupet av en bok och sedan ska eleverna göra detsamma. Hela klassen läser samma bok. Sedan diskuteras boken i helklass.
– Det är bra för då kommer man ihåg vad boken handlar om, säger eleven Filip Puranen.
Inbjuden gäst
Men cirkelpodden handlar om mer än att bara läsa och diskutera böcker. Klassen lyssnar även på korta inspelade program, alltså podcastprogram där bland annat bokens karaktärer, handling och miljö diskuteras.
I det inspelade programmet är även en gäst inbjuden och delaktig i bokdiskussionen. Det kan till exempel vara en person som har samma yrke som någon karaktär i boken har.
Bra sätt att jobba på
Att jobba på det sätter, tror Louise Olsson som går i femteklass är nyttigt.
– Det är bra att både lyssna på diksussioner kring boken och att själv prata om den, det är ett bra sätt att jobba på.
– Det är bra att samarbeta med världen utanför skolan, och att eleverna får lyssna på andra andra röster än oss lärare, säger klassföreståndaren Gunilla Wilck Ivarsson.
Når ut till fler
Rösterna i podden som även är upphovsmakarna är två bibliotikarier.
– Vi tycker väldigt mycket om att prata om litteratur, det här är ett sätt att nå ut till fler än vi annars hade haft möjlighet till, säger Karolina Persson.
Hoppet är att cirkelpodden ska fortsätta spelas upp i klassrummen och att det även sprids till föräldrar och att barnen lyssnar även utanför klassrumen, på sin fritid.