– Det känns väldigt tråkigt. Vi arbetar på att ha Sveriges vackraste tågstation, och här är många som reser. Men jag förstår att det inte är tillräckligt många. Det känns overkligt, säger Anna Mellergård.
Järnvägen kom till Mariannelund redan 1874. År 2005 lades persontrafiken ner, för att återupptas igen för tre år sedan. Men i december avslutas Kalmars och Jönköpings länstrafiksbolag sin persontrafik på räls, och Mariannelundsborna får hålla till godo med buss.
– Det är inte ekonomiskt och miljömässigt försvarbart att fortsätta köra tågen på den här sträckan. I genomsnitt är det bara kanske fem personer som åker med tåget, säger Carl-Johan Sjöberg, vd på Länstrafiken Jönköping.
Upprörda känslor i samhället
I samhället är många upprörda.
– Jag hade inte flyttat hit om tågen inte hade gått här, säger Sara Salomonsson.
– Tåget är mitt sätt att ta mig till jobbet i Eksjö dagligen. Det tar längre tid med buss, säger Maja Salminen.
Trots att klockan snart är slagen har inte de mest engagerade gett upp hoppet ännu.
– Det gäller att hela bygden sluter upp och visar att järnvägen ska vara kvar. Ställ bilen hemma och ta tågen för att visa att ni vill ha kvar tågen, säger Diana Laitinen Carlsson (s), kommunalråd.