SOS: ”Tonen i samtalet är för hård”

Uppdaterad
Publicerad

SOS Alarm säger idag att det som hänt inte är bra. Nu kommer ytterligare utbildningsinsatser göras och samtal kommer hållas med operatörerna.

– Det här samtalet borde ha skötts bättre. Det är bitvis en för hård ton och en del frågor skulle inte ha ställts, säger Anders Klarström, presschef på SOS Alarm i Stockholm.

Han anser bland annat att frågan om hur 16-åringen kunde ringa om han var skjuten i huvudet är helt irrelevant.

Dödsskjutning i Norrahammar

– Vi gör nu allt vi kan för att det här inte ska hända igen, säger Klarström.

Hög belastning

Varför tror du att det blir så här i det här samtalet då?

– Det kan jag inte svara på. Vi har en hög belastning och många onödiga samtal. Det kan vara en förklaring, men absolut ingen ursäkt, säger han.

Han säger också att han tycker att det är märkligt att 16-åringen inte får några råd när det gäller sjuktillståndet under samtalet. Operatörer ska kunna ge råd till hur den skadade ska göra för att stoppa blödning och liknande.

Utbildningsinsatser

Anders Klarström säger att ytterligare samtal och utbildning måste genomföras med operatörerna i hela landet. När det gäller det aktuella fallet med samtalet från den 16-årige skottskadade i Norrahammar vill han framhålla att räddningsinsatsen inte påverkades av frågorna i samtalet.

– Ambulans skickades direkt, ingenting har försenats, säger Anders Klarström.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dödsskjutning i Norrahammar

Mer i ämnet