Nytt Wexnet-nät i februari

Publicerad

Wexnet har haft återkommande problem med fibernätet. Senast i går låg nätet nere, och när fibernätet inte fungerar står kunder utan både telefoni, bredband och tv.

Växjö Energis stadsnät Wexnet har legat nere flera gånger. Per Bengtsson är affärsområdeschef på Wexnet och menar att fibernätet från början egentligen skulle klara 30 000 kunder, men när det väl var igång visade det sig att nätet bara höll för 5000. Wexnet ordnade då en tillfällig lösning, som enligt Per Bengtsson har fungerat bra fram tills nyligen. Nu är det nämligen problem även med den tillfälliga lösningen.

– Det är jättetråkigt, det är många kunder som blir drabbade, säger Per Bengtsson.

Det som har hänt nu är att systemet på grund av tekniska problem tror att många fler använder nätet än hur många som egentligen gör det.

– Det blir en loop, det kommer in felströmmar som börjar kommunicera med varandra och nätet blir överbelastat, säger Per Bengtsson.

Måste startas om

För att bli av med problemet måste Wexnet starta om nätet och rensa det från felaktiga trafikströmmar.

– Det är som när en dator hänger sig, då måste man starta om den, säger han.

Är det samma problem varje gång vid driftstörningarna?

– Det är inte samma problem, men det artar sig på samma sätt så att kunder blir drabbade, det är det som är det tråkiga.

Skulle du säga att ni har mer problem än andra bolag?

– Det kan jag inte uttala mig om. Vi har haft fyra problem i november månad. Innan dess har vi haft sex månader med den här tillfälliga lösningen, som har varit helt utan problem.

Nytt nät nästa år

Wexnet jobbar nu på att få fram sätta in ett nytt nät som ska klara av 30 000 kunder, i nuläget har bolaget 20 000 kunder.

– Vi kommer att flytta kunderna från december. Deadline för att alla kunder ska vara över är 6 februari.

Så från 6 februari ska alla kunder ha ett felfritt nät?

– Det är vår tanke, säger Per Bengtsson, affärsområdeschef Wexnet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.