Vid Turingekorset och Birkakorset i centrala Södertälje överskrider nivåerna av skadliga partikelhalter då och då den uppsatta maxnivån.
Men nu hoppas kommunen att det ska bli ändring på det med hjälp av en ny asfalt.
– Hårdare asfalt är ett sätt att få ner partikelhalterna eftersom den släpper ifrån sig färre partiklar, säger Anders Eklind, utredningsingenjör på Södertälje kommun.
Högst halter i landet
När SMHI 2012 gjorde en studie av partikelhalter hade Södertälje tillsammans med Stockholm de högsta nivåerna i hela landet. Sedan dess har kommunen arbetat med att få ner antalet partiklar och man har bland annat utrett ett dubbdäcksförbud.
– Dubbdäcksförbudet är svårt att övervaka plus att vi i kommunen både har stad och land vilket gör att vi behöver dubbdäck på många ställen. Asfalten blir då en bra kompromiss, säger Anders Eklind.
Hoppas se resultat till våren
Den nya asfalten, med pm10-partikelbeläggning, har lagts i anslutning till de partikeltyngda korsningarna, främst på Stockholmsvägen och Ängsgatan. Den sista biten kom på plats i november.
När kommer vi att se några resultat av den här nya asfalten?
– En stor faktor är vädret och den styr vi inte över men vi hoppas kunna se resultat redan till våren och sommaren , säger Anders Eklind.