– Det är roligt, jag får lär mig nya saker och det är kul, säger Linnea Jo Hammarsten.
Hon har spelat piano i fyra år och går till Kulturskolan en gång i veckan.
Men att lära sig att spela instrument verkar vara något som intresserar allt färre unga.
”Dramatisk skillnad”
I Södertälje är bara runt 16 procent av alla barn i grundskoleålder som tar del av den i kommunal kulturverksamheten, visar 2013 års siffror från SKL. Rikssnittet ligger på 25 procent.
Nu vill Kulturskolan i Södertälje vända trenden. Förra året halverade kommunen terminsavgiften för Kulturskolan, men nu väntar ännu större förändringar.
– Vi har lagt om schemat så att vi kan ha grupper av elever som tillsammans med två pedagoger åt gången jobbar två gånger i veckan i 40 minuter. Det här är en ganska dramatisk skillnad mot tidigare där vi har haft 20-30 minuter per elev varje vecka.
Omställning för lärarna
Den nya modellen kommer inte att kosta mer pengar än den i dag, men den innebär naturligtvis en omställning för pedagogerna.
– Största förändringen för mig blir att samarbeta med mina kollegor. Det tror jag blir en styrka, det finns mycket dold kunskap, säger musikinstruktören Kjerstin Tanghöj.
”Kan vara jobbigt”
Linnea Yu Hammarsten, som är van att ha en lärare för sig själv, känner sig inte lockad av att spela med andra elever.
– Det hade nog varit ganska jobbigt, för då får man inte lika mycket uppmärksamhet, säger hon.