Johanna Granlund är publikambassadör för ”Slå pattarna i taket”. Foto: SVT/Saga Berlin

Vill locka politisk publik – värvar volontärer

Uppdaterad
Publicerad

I morgon kommer föreställningen ”Slå pattarna i taket” till Södertälje. För att locka publik har man värvat en lokal volontär som gör reklam i sociala medier och ute på stan.

Det är samhällsengagemanget som har gjort att Johanna Granlund blivit publikambassadör för ”Slå pattarna i taket”; En feministisk kabaré men syskonduon Bianca och Tiffany Kronlöf.

Till vardags jobbar hon som lärare på Ronnaskolan och engagerar sig i frågor som jämställdhet och antirasism.

Inför turnén har Riksteatern utsett en ambassadör i varje spelstad. Ett nytt grepp för att nå en publik med åsikter.

– Jag gör inte det här för något annat än att jag verkligen tycker om den här föreställningen och vill att människor ska se den. Det finns inget annat jag kan vinna på det hela, säger Johanna Granlund.

Vill vara relevant

– Istället för att Riksteatern ska uppfinna hjulet på nytt kan vi samverka med andra som redan är engagerade i den här typen av frågor, säger Kristina Lindqvist, projektledare på Riksteatern.

Är det ett tecken på att det är svårt att få unga till teaterscenen?

– Nej, det tycker jag inte alls. Så länge man jobbar med relevanta frågor för publiken.

Försöker nu unga

Johanna Granlund har framförallt jobbat med sociala medier i sitt ambassadörskap, men också delat ut flyers och bjudit in till samtal.

Om man värvar en grupp personer som tycker likadant, finns det inte en risk att det bara blir en klubb för inbördes beundran?

– Jag har mina värderingar och åsikter. Antagligen har många i mitt nätverk samma värderingar och åsikter, och det är ju tråkigt. Men just därför har jag försökt nå ut på fritidsgårdar och gymnasium. Och en del i mitt nätverk hade aldrig gått om inte jag hade sagt ”kom igen nu”.

Kan bli fler

Vi kan komma att se flera typer av publikambassadörer i framtiden, för på Riksteatern är man nöjd.

– Det vi har sett till exempel är att de har spridit hashtagen som har trendat väldigt länge på Twitter. Vi har också sett en biljettförsäljning som har varit en effekt av ett effektivt arbete på Facebook och Instagram, säger Kristina Lindqvist.

– Vi kommer att göra en utvärdering, och det ser väldigt bra ut. Jag tror att vi kommer att jobba på liknande sätt i framtiden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.