Formellt sett sker byggstarten under 2017, men då bara in mindre skala i och med den så kallade Kardonbanan i Norrköping. Bygget av själva Ostlänken kommer, av flera orsaker, inte att komma igång förns årsskiftet 2019/2020.
”Med största sannolikhet byggstart”
De många tusen arbetstillfällen som väntas till Sörmland blir aktuella först när själva anläggningsarbetet av spåren kommer igång. Den arbetstoppen var tidigare bedömd att inträffa 2021 med över 3 000 arbetstillfällen i länet. I dag meddelade Trafikverket att den toppen ser ut att komma först 2025 som en effekt av den senarelagda byggstarten av själva järnvägen.
– Tidplanen för Ostlänken är att vi byggstartar förberedande arbeten och Kardonbanan i Norrköping 2017, årsskiftet 2019-2020 så börjar vi med största sannolikhet i den norra änden kring Järna-trakterna, säger Ali Sadeghi, projektchef för Ostlänken.
Tror på löftet
För lokala politiker, entreprenörer och arbetsförmedlare kommer förskjutningen som en överaskning men man tror ändå på Trafikverkets löfte om att jobben kommer så småningom.
– Vi tolkar det som att planen ligger fast men att det kanske är så att väldigt mycket måste falla på plats och klaffa för att tidplanen ska hålla, säger Catharina Fredriksson (S), ordförande i kompetensberedningen i Sörmland.