Ali Sadeghi, projektchef för Ostlänken.

Ostlänksjobben försenas

Uppdaterad
Publicerad

Bygget av huvuddelen av Ostlänken försenas med minst två år. Det medför att de tusentals jobb som bygget väntas ge, också försenas.

Formellt sett sker byggstarten under 2017, men då bara in mindre skala i och med den så kallade Kardonbanan i Norrköping. Bygget av själva Ostlänken kommer, av flera orsaker, inte att komma igång förns årsskiftet 2019/2020.

”Med största sannolikhet byggstart”

De många tusen arbetstillfällen som väntas till Sörmland blir aktuella först när själva anläggningsarbetet av spåren kommer igång. Den arbetstoppen var tidigare bedömd att inträffa 2021 med över 3 000 arbetstillfällen i länet. I dag meddelade Trafikverket att den toppen ser ut att komma först 2025 som en effekt av den senarelagda byggstarten av själva järnvägen.

– Tidplanen för Ostlänken är att vi byggstartar förberedande arbeten och Kardonbanan i Norrköping 2017, årsskiftet 2019-2020 så börjar vi med största sannolikhet i den norra änden kring Järna-trakterna, säger Ali Sadeghi, projektchef för Ostlänken.

Tror på löftet

För lokala politiker, entreprenörer och arbetsförmedlare kommer förskjutningen som en överaskning men man tror ändå på Trafikverkets löfte om att jobben kommer så småningom.

– Vi tolkar det som att planen ligger fast men att det kanske är så att väldigt mycket måste falla på plats och klaffa för att tidplanen ska hålla, säger Catharina Fredriksson (S), ordförande i kompetensberedningen i Sörmland.

Ostlänken

Ostlänken, 15 mil mellan Järna och Linköping är första etappen för den svenska höghastighetsjärnvägen. Ett projekt där också en fortsättning med snabbjärnväg från Stockholm till Göteborg och Malmö ingår. Byggstarten är tidigare satt till år 2017.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.