Med hjälp av ett rikligt lager av vegetabilisk olja på asfalten här på Eskilstuna halkbana uppnås ett tillstånd som motsvarar packad snö. Trots en tvärnit på våra nya dubbdäck tar det oss många meter att få stopp på bilen.
Den mångårige trafikläraren och riskutbildaren Börje Karlsson vet vad som krävs av föraren när sommarväglag övergår i vinterväglag.
– Bilen stannar inte där den gjorde i somras och du får inte ha någon övertro på ABS- och antisladdsystem, det är fortfarande du som kör bilen, säger Börje Karlsson.
”Ingen sladd är ju den andra lik”
Vi provar först att bara göra en inbromsning i 50 kilometer i timmen. På våra dubbdäck tar det oss cirka 35 meter att stanna. När vi i samma hastighet svänger lite på ratten vid inbromsning och låtsas väja för ett hinder så fördubblas bromssträckan till närmare 70 meter.
– Jag tror att många tänker att jag har så lång erfarenhet, jag har haft sladd förut och så vidare men så är det inte. Ingen sladd är ju den andra lik och inte väglaget heller, säger Börje Karlsson.