Störningar i tågtrafiken. Foto: SVT

230 passagerare satt fast på ett tåg utanför Gnesta i timmar

Uppdaterad
Publicerad

Under söndagsmorgonen blev ett SJ-tåg stillastående utanför Gnesta. 230 passagerare fick vänta i timmar innan de kunde evakueras.

Det var ett elfel som hade orsakat tågstoppet utanför Gnesta. De 230 resenärerna som satt fast på tåget skulle evakueras till ett annat tåg men då uppstod nya problem.

– Personalen upptäckte att det hängde strömförande ledningar utanför tåget. Av säkerhetsskäl kunde man därför inte genomföra evakueringen, säger Katarina Wolffram, presskommunikatör på Trafikverket.

Fick vänta i fyra timmar

Istället fick passagerarna sitta kvar på tåget utan både ström och värme medan ledningarna säkrades.

Först fyra timmar senare kunde ett annat tåg som var på väg mot Karlstad plocka upp resenärerna. Passagerarna fick åka till Katrineholm där de kunde sätta sig på ett annat tåg mot Malmö.

Tåget fortfarande stillastående

Klockan sju på söndagskvällen kunde ett lok dra tåget tillbaka till Stockholm och båda spåren kunde öppnas för trafik.

– Jag har inte fått några uppgifter att det ska vara några större följdförseningar men några kan det såklart vara, säger Katarina Wolffram.

Under tiden som tåget stod still var bara ett av spåren öppet och en del av tågtrafiken omdirigerades via Nyköping. Tågstoppet har orsakat många förseningar och SJ räknar med att närmare 4000 personer har berörts.

Bränd kråka

Störningarna tros ha orsakats av en fågel som kortslöt kontaktledningen.

– Jag vet inte exakt hur det gick till, jag vet bara att de hittat en kråka på platsen som var bränd.

För handbollsentusiaster är tågstrulet extra försmädligt då Hammarbys spelare tillhörde passagerarna, enligt P4 Malmöhus. Lagets match mot Ystad i handbollens elitserie ställdes in.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.