Vårdcentraler får kritik – lyfter inte luren

Uppdaterad
Publicerad

Under det senaste året har det varit problem för många att nå sin vårdcentral på telefon. Tio av tjugosex vårdcentraler i Sörmland klarar inte att leva upp till vårdgarantin, som säger att man ska få kontakt redan samma dag för rådgivning och tidsbokning.

Aina Nilsson är divisionschef för landstingets vårdcentraler och problemen beror enligt henne bland annat på tekniskt krångel, men framförallt på att trycket på vårdcentralerna har ökat.

– Det är mer samtal och vi har ny personal. Att sitta i telefonrådgivningen  är nog den svåraste uppgiften man kan ha på en vårdcentral. Man ska möta patienter , lyssna, ställa frågor och bedöma ett hälsoläge. Det tar tid om man är ovan, säger Aina Nilsson.

Hon vill inte peka ut vilka vårdcentraler som har de största problemen med telefontillgängligheten.

– Det är spritt över länet, säger Aina Nilsson.

Vad gör ni åt det här?

– Vi jobbar jättehårt. Varje verksamhetschef på respektive vårdcentral har det här som ett prioriterat område, för vi vill ju naturligtvis bli så bra som vi var en gång i tiden, säger Aina Nilsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.