Spel kan bli kultur – i Nacka

Uppdaterad
Publicerad

Socialdemokraterna i Nacka kommun föreslår nu att Kulturskolan i Nacka ska erbjuda spelutveckling till eleverna.

Kanske borde mannen bakom succéspelet Minecraft, Markus ”Notch” Persson, ses som en lika viktig kulturpersonlighet som Mozart eller Shakespeare. Konceptet kultur ifrågasätts i och med Socialdemokraternas förslag att lägga datorspelsutveckling i programutbudet på Kulturskolan.

I dataspelsbraschen jublar man över förslaget.

– Vi är jätteglada för det här initiativet, det är på tiden att spel jämställs med andra kreativa uttryck. Jag tror också att det kan bli kul för Kulturskolan att upptäcka all den möjlighet och lust som finns inom det interaktiva skapandet som ju spel är, berättar Per Strömbäck, talesperson på Dataspelsbranschen.

Dataspel byter sida

Dataspel eller programmering har traditionellt sett legat undet teknik-falangen men med den nya generationens allt mer kreativa uttryck har gränserna mer och mer suddats ut, säger det socialdemokratiska oppositionsrådet Khashayar Farmanbar.

– Jag tror att programmeringsdelen traditionellt sett legat under teknik och IT-sidan men vad som är fantastiskt med spelläran är just story-tellingbiten. Vi kan berätta en historia precis som en film gör, vi berör människors känslor på samma sätt som musiken till exempel gör, säger Khashayar Farmanbar (S).

Först i världen?

Om förslaget blir verklighet skulle Nacka kommun bli först i världen med en sådan satsning. Och på Sicklaskolan verkar femteklassarna gilla tanken på att lära sig skapa egna datorspel på skoltid.

– Jag tycker lätt att man borde ha det. Just programering är ett framtidsyrke som man kan satsa på. Nästan allting styrs av datorprogram, säger Martin som går i klass 5A.  

Är datorspel samma sak som musik eller teater?

– Kanske inte riktigt, men typ samma sak. Spel gör man på dator, instrument gör man med händerna, sa Lara som går i klass 5A.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.